lördag 5 juli 2014

Cress

Cress av Marissa Meyer
Serie: The Lunar Chronicles #3
Utgiven: 2014
Sidantal: 550
Språk: Engelska

Se upp för spoilers från de tidigare delarna i serien!


Cress har för mig varit en av de böcker jag har längtat mest efter under 2014 (även om det var några månader sedan den kom ut...) och jag närmast kastade mig över den! (Så fort biblioteket hade köpt in den vill säga...) Och jag kunde inte ha älskat den mer! För mig så rivaliserar Cress med min favorit i serien, nämligen Cinder - och den största anledningen för det är att några speciella karaktärer som har fått lite mer "screen time".

I Cress har Meyer används sig av berättelsen om Rapunzel för att utöka hennes underbara värld! Så klart är det inte den klassiska versioner, för precis som hon har gjort med berättelserna om Askungen i Cinder och Rödluvan i Scarlet, så är den lite skruvad och helt upp och ned vänd! Istället för en prinsessa fångad i ett torn, så är Cress en helt fantastiskt hackare fångad på en satellit i Jordens omloppsbana, hon har dock det långa karaktäristiska håret kvar.

Enligt mig är Cress är helt enkelt för bedårande! Jag älskade hennes personlighet och hur hon ser på världen med ett sådant barnsinne. Hon är så entusiastiskt inför allt hon inte sett tidigare, och det får mig att vilja se på världen på ett liknande sätt. Gillar även hennes förhållande med Captain Thorne, som sedan tidigare också är en favoritkaraktär för mig.
She tried to stamp down the rush of emotion. "I think we're in a desert.""Cactuses and tumbleweeds?""No just a lot of sand. It's kind of orangish-gold, with hints of pink, and I can see tiny clouds of it floating above the ground, like...like smoke.""Piles up in lots of hills?""Yes, exactly! And it's beautiful."Thorne snorted. "If this is how you feel about a desert, I can't wait until you see your first real tree. Your mind will explode.”

“An animal?" Thorne said, and she realized he'd been waiting for her to further explain what she was seeing.

"It has long legs and horns and...and it's beautiful."
"Oh, good, we're back to this, then.”
Även om Cress har själva huvudrollen i boken, så fortsätter Cinder med sin resa, och även om det känns som om Scarlet och Wolf berättelser känns lite färdigberättade så ser man mycket av dem också. Kai dyker också upp en hel del och via honom får man reda på vad som händer med drottning Levana och den allt mer spända relationen mellan Jorden och Luna. Även om det är ganska många PoVs att hålla koll på, så hade jag inga som helst problem med att skilja dem åt.

Man får även en större liten inblick på The Lunars hemvist på månen, vilket jag tyckte var väldigt spännande med tanke på vem man fick träffa! Nämligen Winter, drottning Levanas adoptivdotter, Meyers version av Snövit. Personligen älskade jag mitt första intryck av Winter, hon verkar vara en väldigt annorlunda karaktär och när hennes bok väl kommer ut så tror jag att hennes röst kommer komplettera de andra mycket bra!

Cress var verkligen en bok som steg över mina förväntningar! För er som ännu kanske inte har läst någon bok i serien så tycker jag verkligen att ni ska ge den en chans! För den här serien förändrade verkligen mitt liv. ^^



Det bästa med boken: ALLT! <3
Vad jag blev besviken på: Kommer inte på något...

Andra delar i serien:
1. Cinder
2. Scarlet
3. Cress
4. Winter

Mellanböcker:
0.1. Fairest
0.5. Gliches
0.6. The Little Android
1.5. The Queen's Army
3.5. Carswell's Guide to Being Lucky

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar