tisdag 27 augusti 2013

Cinder - Marissa Meyer

Cinder (The Lunar Chronicles #1) av Marissa Meyer
Goodreads

Genre: fairytale retelling, dystopi, YA
Sidantal: 387
År: 2012

Handling
Humans and androids crowd the raucous streets of New Beijing. A deadly plague ravages the population. From space, a ruthless lunar people watch, waiting to make their move. No one knows that Earth’s fate hinges on one girl.

Cinder, a gifted mechanic, is a cyborg. She’s a second-class citizen with a mysterious past, reviled by her stepmother and blamed for her stepsister’s illness. But when her life becomes intertwined with the handsome Prince Kai’s, she suddenly finds herself at the center of an intergalactic struggle, and a forbidden attraction. Caught between duty and freedom, loyalty and betrayal, she must uncover secrets about her past in order to protect her world’s future.

Bedömning & Tankar
Ända sedan förra året har folk sagt åt mig att läsa Cinder, men det dröjde ända tills nu innan jag faktiskt läste den - vilken både är bra och lite ledsamt. Bra, för att jag äntligen förstår vad folk ser i den här serien, och ledsamt eftersom jag måste vänta ett x antal år innan sista boken kommer ut! Jag vill egentligen bara sträckläsa alla böckerna om Cinder på en gång - så bra är de alltså!!

Cinder är en härlig blandning en dystopisk värld med många sci-fi influenser samtidigt som det är en omtolkning på den klassiska sagan om Askungen (eng. Cinderella). Och trots att man då vet lite om riktningen på handlingen, så har Meyer med några tvister som gör att den inte blir totalt förutsägbar - typ som slutet, som träffade mig som ett slag i ansiktet.

Meyer har lyckats väldigt bra med att varje karaktär ska ha sin egen specifika berättarröst och personlighet, som t ex Cinder's ganska sarkastiska och envisa sätt eller Kai's lättsamma men ändå allvarliga person. Att handlingen dessutom utspelar sig i Asien (eller ett asien-inspirerat land) är desto roligare, eftersom Meyer tar influenser därifrån också.

Jag kan inte komma på en enda sak som störde mig under läsningen eller efter, boken var som gjord för mig och jag sträckläste den under bara en enda sittning! Vilket jag faktiskt trodde att jag inte skulle göra, eftersom vid tiden då jag påbörjade läsningen så var jag djupt inne i en lässvacka. Men efter att ha avslutat Cinder var det som om den ens inte hade existerat! ^^

Cinder är helt klart en av året hittills bästa böcker, och jag ser verkligen fram emot att få läsa de andra böckerna i serien! (när de väl kommer ut, vill säga)

Favoritkaraktär: Cinder
Bästa del/scen: Spoiler [När Cinder kommer till sjukhuset med botemedlet]

Citat
“I don't know. I don't actually remember anything from before the surgery."
His eyebrows rose, his blue eyes sucking in all the light of the room. "The cybernetic opetation?
"No, the sex change."
The doctor's smile faltered.
"I'm joking.”


“I'm sure I'll feel much more grateful when I find a guy who thinks complex wiring in a girl is a turn-on.” 

“Cinder twisted up her lips. "Do you think it could have a virus?"
"Maybe her programming was overwhelmed by Prince Kai's uncanny hotness.” 

 
Andra delar i serien:
1. Cinder
2. Scarlet
3. Cress
4. Winter

Mellanböcker:
0.5. Gliches
1.5. The Queen's Army

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar