tisdag 29 oktober 2013

Scarlet - Marissa Meyer

Scarlet (Månkrönikan #2) av Marissa Meyer
eng. Scarlet (Lunar Chronicles #2)
Goodreads

Genre: fairytale retelling, science fiction, YA
Sidantal: 457
År: 2013

Handling
I den andra delen av Månkrönikan möter vi åter Cinder där vi lämnade henne i första delen: i fängelset. Hennes enda mål är att rymma - men hon vet att hon kommer att bli högvilt om hon lyckas.

På andra sidan jorden söker Scarlet Benoits efter sin försvunna mormor. Det visar sig att mormor har många hemligheter, och att hon länge svävat i livsfara.

Så möter Scarlet Wolf, en streetsmart slagskämpe. Han tycks sitta på viktiga upplysningar om mormor, men vågar Scarlet verkligen lita på honom? När Scarlet och Wolf lär känna Cinder, som är på flykt, slår de tre sig samman och gör allt för att hålla sig gömda för den onda måndrottningen…

Bedömning & Tankar
Som många kanske såg för några månader sedan så blev jag väldigt kär i Marissa Meyers bok Cinder, och då var det ju bara självklart att jag skulle läsa uppföljaren, Scarlet, också! Och nu då jag har läst den, kan jag säga att den är lika bra som den första boken i serien? Nja... medan jag verkligen gillade Scarlet så tycker jag ändå att Cinder är något snäppet bättre, men andra boken är ändå fortfarande otroligt bra!

Scarlet bjuder på stor mängd nya karaktärer. Bland annat då kapten Throne som Cinder möter precis i början av boken. Han blev snabbt en ny favoritkaraktär för mig, trots att det första intrycket av honom kanske inte var det bästa, men efter att han hade varit med ett tag så började jag charmas väldigt mycket av ho
nom. Sedan har vi också Scarlet och Wolf, som jag också tycker ganska mycket om också även om jag ibland kunde tycka att de upp onödig plats som kunde ha gått åt Cinder istället. =P

Handlingsmässigt sätt så tyckte jag att Scarlet var helt okej, stundvis kunde det vara lite mycket att hålla koll på allt som hände med Cinders resa med Throne, Scarlets letande efter sin mormor (eller var det farmor?) i Frankrike, samtidigt som Kai är kvar i Nya Beijing och försöker avstyra ett krig mellan jorden och Lunarerna... som sagt, lite att hålla reda på! Men jag klagar inte (så mycket)! För Meyer lyckas väldigt bra med att skriva på ett sätt som gör det väldigt enkelt att leva sig in i världen, vilket gör att det inte blir så förvirrande (så mycket).

Till alla som ännu inte har påbörjat den här serien, gör det! Ni kommer verkligen inte att bli besvikna, serien är helt enkelt för bra för det! Och för oss som redan har insett vilket under den är, ja, vi kan ju längta efter Cress tillsammans! ^^

Favoritkaraktär: kapten Thorne
Bästa del/scen: Spoiler [När Iko vaknade upp som ett rymdskepp]



Andra delar i serien:
0.5. Glitches
1. Cinder
1.5. The Queen's Army
2. Scarlet
3. Cress
4. Winter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar