fredag 8 november 2013

Skogens Hjärta - Oskar Källner

Skogens Hjärta (Nornornas Vävnad #2) av Oskar Källner
Goodreads

Genre: fantasy, äventyr, YA
Sidantal: 369
År: 2011

Handling
“Den kommer att skydda dig. Men var ändå försiktig! De är hemska varelser, grymma och hjärtlösa.”

Erik kramade den vita stenen mellan fingrarna. Han visste vad han var tvungen att göra. Att bli en tjuv och stjäla från älvorna. På skakiga ben försvann han in bland träden.

Hanna fingrade på ryggsäcken. Hon hade packat den säkert tusen gånger, men kunde ändå inte förmå sig att gå. Hon svor för sig själv. Vad håller du på med? Ska du sitta här tills de hämtar dig till bröllopet? Hon reste sig och gick mot dörren. Idag skulle det ske. Idag skulle hon lämna allt det gamla bakom sig.

Skogens hjärta är andra delen av Nornornas vävnad, en fantasyserie som utspelar sig i det tidiga 1800-talets Sverige. Det är ett land där Näckens stråkar fortfarande kan höras över vattnen och älvorna dansar över ängarna.

Bedömning & Tankar
Först så måste jag bara säga hur mycket jag älskar omslaget till den här boken! Det är helt enkelt bara för fint, med en enda bild som sträcker sig över hela bokens fram- och baksida - supersnyggt! Kan bara stirra på och röra det hur länge som helst(... ni vet, sådär som alla normala personer gör.)

Men för att faktiskt komma till recensionen om bokens inre skönhet och inte yttre! Gillade verkligen Skogens Hjärta, tycker till och med bättre om den om den första boken, Drakhornet. Källner lyckas på något sätt höga ribban när man tror att det inte längre går, och det gör verkligen att jag beundrar honom som författare.

Jag älskar det faktum att det finns så mycket av den nordiska mytologin i handlingen - Näcken, troll och feer för att nämna några. Av någon anledning så känns det väldigt fräscht efter att ha läst så mycket om grekiska, romerska och egyptiska mytologier (som det för övrigt finns i överflöd, inte så ofta man får läsa om den nordiska direkt.)

När det gäller karaktärerna så är min stora favorit fortfarande trollet Snuva - hon är helt enkelt bara för underbar med sin humor och sitt sätt! ^^ Erik och Hanna är fortfarande helt okej som huvudkaraktärer, men jag stör mig lite väl mycket på dem ibland. =(

Och så kommer vi vidare till slutet av boken, som om någon anledning verkligen chockerade mig - hade ingen föraning om den vändningen! Jag satt bokstavligen med min haka ända ner i golvet. Får bara hoppas på att Källner (väldigt snart, hoppas jag) kommer att ge ut en uppföljare!

I slutet så gillade jag verkligen Skogens Hjärta, och jag kan inte vänta på att få läsa mer av Källner!

Favoritkaraktär: Snuva
Bästa del/scen: spoiler! [resan via Yggdrasil]


Andra delar i serien:
1. Drakhornet
2. Skogens Hjärta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar