tisdag 24 september 2013

Drakhornet - Oskar Källner

Drakhornet (Nornornas Vävnad #1) av Oskar Källner
Goodreads

Genre: high fantasy, äventyr, YA
Sidantal: 352
År: 2011

Handling
Erik är bara en enkel stallpojke. Så varför är han jagad av soldater? Och varför är kyrkoherde Kloo så mån om att ge honom husrum?

Efter en vild flykt hamnar Erik i Kilsbergen. Där bor Hanna med sin försupne far. Hon är bortlovad till en flera gånger äldre man och söker sin frihet, medveten om att priset kan bli mycket högt. Snart upptäcker Erik att det finns varelser i skogen och att alla inte är vänligt sinnade. När ett märkligt väsen försöker dränka barnen i byn dras Erik och Hanna in i ett spel som de inte förstår, men desperat måste vinna.

Bedömning & Tankar
Det var länge sedan jag läste en fantasybok som inte var en paranormal romance, så därför var jag redan från början väldigt sugen på att läsa Drakhornet. Att få läsa om magiska äventyr är aldrig tråkigt och Källners debutroman måste var bland en av de bästa!

Efter att ha läst ca 100 sidor i Drakhornet så var jag som fast i handlingen. Jag gillade mysteriet som gick som en röd tråd genom hela boken, dock störde jag mig på att man inte fick svar på så många frågor i slutet.

Jag älskade alla övernaturliga varelser som Källner hade med i handlingen. Det är så annorlunda att faktiskt få läsa om något övernaturligt som händer i Sverige, och speciellt då det är med svenska varelser som näcken, troll och älvor. Handlingen bjöd även på några överraskningar och jag tycker Källner lyckas väldigt bra med att blanda övernaturligt med ett svensk 1800-tals samhälle.

Det enda problemet jag hade med boken var hur Erik och Hanna stundvis kunde bete sig. Det blev ganska tröttsamt att hela tiden läsa om hur Hanna betraktade män och hur Erik blev så rädd när han trodde han hade gjort något fel. -.-

Drakhornet var i slutet en riktigt bra bok och jag ser verkligen fram emot att få läsa Skogens Hjärta härnäst!

Favoritkaraktär: Snuva
Bästa del/scen: slutet


Citat
"Vi tror ofta att vi vet hur världen fungerar. Men det kanske är för att vi bara ser den ur ett visst perspektiv. Vem vet. Det kanske finns mysterier runt varje hörn. Men vi upptäcker dem inte för vi tror inte att de existerar."

Andra delar i serien:
1. Drakhornet
2. Skogens Hjärta

1 kommentar:

  1. Åh, den låter spännande! Fantasyböcker är aldrig fel och det är ju roligt att den utspelar sig i Sverige. :)

    SvaraRadera