torsdag 9 februari 2017

Bokrean har (nästan) börjat!

Äntligen har februari kommit och det innebär bara en sak - bokreamånaden har börjat! Årets stora höjdpunkt för alla som älskar böcker (och att köpa dem)! Redan nu går det att förhandsboka på hemsidor som säljer böcker, som Bokus, Adlibris och Cdon. Vad jag har sett verkar det officiella startdatumet vara den 22 februari - såväl för nät- som fysiska bokhandlar.

Som är rätt så typiskt mig, så har jag redan kollat igenom de barn- och ungdomskategorier jag är intresserad av samt lagt en första order. Kommer säkert bli fler innan den 22:a... Något som jag märkte för årets rea är att de böcker som finns i ovannämnda kategorier är otroligt bra - dock så har jag redan läst i stort sett alla. Många är översättningar men det finns även en hel del från svenska författare. Det slutade med att jag beställde två böcker - varav en är från unga vuxna-kategorin.
   Något som var ganska tråkigt att se var att det engelska utbudet med böcker minskat till bara några tiotal.Tidigare år har det nästan alltid varit från de engelska böckerna jag hittade mest ifrån.

Förhoppningsvis så kommer jag att kunna hitta flera böcker när rean börjar i de fysiska bokhandlarna. Jag kommer nog göra som tidigare år att ta en stor ryggsäck och sedan vandra mellan dem varefter de öppnar på morgonen. Under de senaste åren har jag tyckt att de haft mycket bättre utbud än nätet, dock så brukar många bara finnas något ex av - så det gäller att vara snabb!

IMG_2205
Fynd från SF-bokhandeln under förra årets rea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar