onsdag 22 februari 2017

Boken om Mademoiselle Oiseau + Mademoiselle Oiseau kommer tillbaka

Boken om Mademoiselle Oiseau av Andrea de la Barre de Nanteuil
Illustratör: Lovisa Burfitt
Sidantal: 139
Utgiven: 2014
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor

Boken om Mademoiselle Oiseau cirkulerade på bokbloggar väldigt mycket när den kom ut och redan då blev jag nyfiken på den. Det var dock inte förrän jag hörde författaren och illustratören själva prata om den som jag plockade upp den.

Handlingen centrerar kring Mademoiselle Oiseau som bor i Paris högst upp i ett hus där också Isabella bor. En dag kommer Isabella av misstag in i hennes lägenhet och möter Mademoiselle Oiseau.

Jag tyckte riktigt mycket om den här boken. Berättelsen är himla charmig och illustrationerna höjer bara läsupplevelsen. Den var vimsig och söt, allvarlig och lockande på samma gång. Jag kommer helt klart läsa den flera gånger!


Det bästa med boken: berättelsen och illustrationerna.
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den är magisk!

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Mademoiselle Oiseau kommer tillbaka av Andrea de la Barre de Nanteuil
Illustratör: Lovisa Burfitt
Sidantal: 136
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 3.5/5 stjärnor

Efter att ha läst den första boken om Mademoiselle Oiseau och Isabella var jag bara tvungen att plocka upp fortsättningen - och Burfitt och de la Barre de Nanteuil fortsätter imponera med sina illustrationer och berättelse.

Mademoiselle Oiseau kommer tillbaka bjuder på en djupdykning i Mademoiselle Oiseaus förflutna. Mademoiselle är borta i Venedig vilket har gjort att Isabella är ensam i Paris. Isabella börjar göra upptäckter om Mademoiselle vilket leder henne till att söka reda på mer om hennes förflutna.

Först ut, jag älskar fortfarande Burfitts fantastiska illustrationer. Hon väcker Paris och dess karaktärer till liv och jag skulle lätta kunna täcka en hel vägg med bara hennes bilder. ^^ När det kommer till bokens berättelse så tyckte jag att den var lite långsam i början. Isabella var ensam och jag tror att det smittade av sig lite på mig som läsare - gjorde att tiden gick långsammare, lite tråkigare. För sedan när Mademoiselle kom tillbaka gick läsningen upp otroligt fort.

Jag hoppas verkligen på att de la Barrre de Nanteuil och Burfitts tredje bok om Mademoiselle Oiseau och Isabella som kommer ut i april kommer att bli minst lika fin som de två första.


Det bästa med boken: illustrationerna!
Vad jag blev besviken på: ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar