torsdag 22 mars 2018

Ett delikat uppdrag - Diana Gabaldon

Ett delikat uppdrag av Diana Gabaldon (eng. Lord John and the Private Matter)
Serie: Lord John Grey #1
Sidantal: 316
Utgiven: 2017 (org. 2003)
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor


Ett delikat uppdrag är den första boken i serien om karaktären Lord John Grey, som introducerades i Dragonfly in Ember och fortsätter dyka upp i den serien i senare böcker. Den första boken jag läste om John Grey var den tredje boken i serien, Fången från Skottland. Tekniskt sett går det att läsa böckerna individuellt, men som den petiga personen jag är ville jag läsa de två första också.

Boken handlar om soldaten Lord John Grey som är i London 1757 på uppdrag att ta reda på om hans kusins fästman har syfilis. Men snabbt blir han indragen i mordundersökningen på en kollega. Grey åker över hela London för att ta reda på vad som verkligen hände.

Något som jag alltid blir imponerad av när det kommer till Gabaldons böcker är hur mycket detaljer hon har med kring historiska miljöer. I Ett delikat uppdrag får läsaren följa Grey över hela London och det är intressant att läsa om alla de delar hon beskriver, allt från Biffsteken till Lavender House.

Boken har ett stort soldat-tema, i och med att Grey ska lösa mordet på en och en del av karaktärerna är soldater. Jag som inte har så stor koll på militär blev lite förvirrad av en del detaljer som grader, hemliga papper, regementen som skickas hit och dit till den och den fronten. Men när jag fokuserade på själva grundberättelse - mordet och lösandet av det - blev det lite lättare att hänga med. Dock kändes det som att att jag missade en hel del detaljer och nyanser i berättelsen eftersom jag inte förstod allt.

Grey (som han hänvisas till i handlingen) är en intressant karaktär att följa. Han har en stark familjekänsla och lojalitet. Men som en homosexuell man i en tid då det ansågs vara fel, har Grey sina hemligheter som han inte vill ska komma ut. Som kontrast blev det en spännande kombination i handlingen.

Om jag skulle välja en favorit bland Gabaldons böcker, skulle Ett delikat uppdrag inte hamna högt på listan - det var för många bitar jag inte hängde med i för det. Men den var stundvis underhållande och jag gillade att lära känna John Grey närmare.


Andra delar i serien:
1. Ett delikat uppdrag (eng. Lord John and the Private Matter)
2. Svärdets brödraskap (eng. Lord John and the Brotherhood of the Blade)
3. Fången från Skottland (eng. The Scottish Prisoner)

Noveller:
0.5. Lord John and the Hellfire Club
1.5. Lord John and the Succubus
2.5. Lord John and the Haunted Soldier
2.75. The Custom of the Army
3.5. A Plauge of Zombies

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar