måndag 5 februari 2018

The DUFF: Designated Ugly Fat Friend - Kody Keplinger

The DUFF: Designated Ugly Fat Friend av Kody Keplinger
Sidantal: 280
Utgiven: 2010
Språk: Engelska
Betyg: 4.5/5 stjärnor

IMG_2595


Först kom boken, sen kom filmen och det kändes som om alla hade läst/sett den - dvs alla utom jag. Men så en dag hitta jag The DUFF lite billigare på Bokus lagerrensning, så jag slog till och tänkte att jag iallafall kan testa den. Vad jag inte hade räknat med var att den skulle blow my mind.

Bianca är 17 år, smart och lojal, och hon ser inte sig själv av den snyggaste av sina vänner - men det är inget som stör henne. Förrän hon råkar ut för Wesley Rush. Han kallar henne för Duff, vilket i stort sett innebär att hon är den "fula tjejen i gänget", vilket hon tar hårt. Hon börjar kritisera sig själv och det tillsammans med problemen hemma gör att hon letar efter en distraktion - vilket resulterar i att hon kysser Wesley.

Det finns flera saker i handlingen som sticker ut. En av dem som jag gillade bäst var Biancas berättarröst och personlighet. Hon växlar mycket mellan olika känslor, men mest syns hennes sarkastiska och lite bittra drag. Vilket är så härligt, då jag tycker det saknas i YA-världen!! Bianca har anledningar att vara på det viset och jag gillar att Keplinger skriver öppet om hennes psykiska ohälsa. Keplinger tar även upp hur den tar form och hur Bianca hanterar det.

Jag blev överraskad hur mörk The DUFF faktiskt var. Från början kan en tro att den ska vara relativt lättsam, för den är det intrycket den ger, men den behandlar djupare och svårare ämnen. Men det är också en stor anledning till varför jag gillar den så mycket. Det är inte ofta en får läsa om ämnen som för vissa räknas som tabu, men jag tycker att de behövs allt mer.

The DUFF är för den som söker något annorlunda eller vill se mer av realistiska karaktärer med psykisk ohälsa eller som bara vill läsa en riktigt bra bok!


2 kommentarer:

  1. Denna har jag varit nyfiken på länge! Får plocka upp den någon gång. :)

    SvaraRadera