lördag 30 december 2017

Top 9 böcker 2017

Dags att se över året och vilka böcker som har kommit i min topp 9. Det finns ingen speciell ordning bland böckerna. ^^

Language of Thornes: Midnight Tales and Dangerous Magic - Leigh Bardugo
Sagor och folkberättelser från Bardugos Grisha-värld som trollbinder och förför läsaren. Jag blev helt förälskad i denna novellsamling och imponerad av Bardugo som fick till en sådan bra ton i alla berättelserna. Det kommer nog bli lite fler sagor i min framtid efter denna bok!

Vei bok 1 - Sara Bergmark Elfgren, Karl Johnsson
Nordiska omtolkningar fortsätter att prägla min läsning. Min favorit detta år blev utan tvekan Bergmark Elfgren och Johnssons första del i serieroman-serien Vei. Här möter vi jättar, asar och människor och ett stundande krig mellan dem.

Romancing the Werewolf - Gail Carriger
Denna var efterlängtat för mig redan under 2015 då jag fick ett nyhetsbrev om den. För alla Biffy och Lyall-fans därute, våra böner är svarade! ^^ Haha! Men iallafall, jag blev riktigt förtjust i denna berättelse. Den var söt, rörande och jag gillar helt klart hur Carriger gör både Lyall och Biffy sårbara för varandra. Det är ju lite vad en 20 års paus i ett förhållande kan göra.

Warcross - Marie Lu
Av alla böcker jag har läst av Lu är Warcross den jag har tyckt bäst om. Världen, karaktärerna och konceptet är på topp. Det enda som är lite ledsamt är att jag måste vänta på nästa del i serien!


IMG_2999

Outlander (bokserien) - Diana Gabaldon
Jag har i större delen av mitt liv varit intresserad av Skottland, då min familj har haft lite lösa knytningar dit, men efter att ha läst Outlander (och några andra Skottland-relaterade böcker) har mitt intresse blivit ett beroende. Kan nu inte få nog av denna nordliga del av Storbritannien och förhoppningsvis så kommer det bli en resa dit nästa år! <3

Everything, Everything - Nicola Yoon
Ibland är det så att jag fastnar för en bok bara på grund av något perspektiv eller annorlunda vinkel i berättelsen. För Everything, Everything är det förhållandet mellan Maddy och hennes mamma, Pauline, samt hur Yoon skildrar Maddys uppväxt. Väldigt ofta kan jag tycka att föräldrar inte har någon roll i ungdomsböcker, men här har Pauline en betydande roll och det är, trots hennes handlande i boken, uppfriskande att se en förälder ha en större roll.

I Am Not a Serial Killer - Dan Wells
Som jag nämnde under Everything, Everything kan jag fasta för böcker som är det minsta annorlunda i någon aspekt - och där passar verkligen IANaSK! Här är huvudkaraktären John sociopat, jobbar i familjens begravningsbyrå och tror att han är förutbestämd att bli en seriemördare. Kan en bok ha en bättre handling eller perspektiv??


Liten parlör för älskande - David Levithan
Levithan imponerar på mig åter och åter igen, men Liten parlör för älskande är utan tvekan min favorit nu! Skriven som ett uppslagsverk av ord, berättar Levithan små och stora berättelser utifrån ordets betydelse.

The Gentleman's Guide to Vice and Virtue - Mackenzi Lee
Det här var en av de första ljudböckerna jag lyssnade på efter att jag hade skaffat Storytel och jag blev helt frälst av uppläsarens förmåga att få fram Montys personlighet.

Vilka blev era topp böcker under 2017?

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa Warcross :)

    SvaraRadera
  2. Liten parlör för älskande är en jättefin bok. Warcross är jag så sugen på att lösa. Men väntar nog tills den kommer på svenska till våren.

    SvaraRadera