fredag 10 november 2017

Vengeance Road

Vengeance Road av Erin Bowman
Serie: Vengeance Road #1
Sidantal: 327
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

IMG_3022

När jag föreställde mig hur en vilda västern-bok skulle utspela sig så pricka Vengeance Road i stort sett varje grej - den enda som saknades var tematisk musik, men det fixade youtube åt mig.

Vengeance Road utspelar sig i vilda västen i USA under senare delen av 1800-talet. Kate Thompson bor med sin pappa efter att hennes mamma dog några år tidigare. En dag när hon kommer hem från byn hittar hon sin pappa mördad och svär på att hon ska få hämnd på de som dödat honom.

Vad är inte mer vilda västerligt (?) än hämnd? Med inslag av långa vandringar på hästryggen, solen som gassar och som i stort sett vill bränna sönder dig, några cowboys och pistolskott hit och dit. Det är ungefär så jag tänker mig ett äventyr i miljön under den här tiden, och Bowman beskriver den väldigt väl. Det var mysigt att läsa om Kates resa med Jesse och Will genom öknen på ett sätt. Ofta kan jag tycka att vandringsböcker kan vara långsamma (jag somnade t ex när jag läste Hobbiten av J. R. R. Tolkien) men här hände det tillräckligt mycket för att intresset fortfarande skulle hållas vid liv flera sidor in.

Kate är en karaktär som står ut med sin blodtörst efter hämnd. Hon är beslutsam att döda sin fars mördare och hon skyr inga medel. För att undvika uppmärksamhet klär hon sig i pojkkläder och kallar sig själv Nate Thompson. Efter att hon möter bröderna Jesse och Will slår de följe. De utgör en bra motpol till Kate genom att tillföra lite humor och moraliskt tänkande (som går lite fram och tillbaka under berättelsens gång). De utgör en härlig trio att följa.

Förutom att ha ett av de snyggaste omslagen jag äger i min bokhylla så är Vengeance Road en historia med tillräckligt mycket hämnd och karaktärsutveckling för att lämna läsaren nöjd efter läsningen.


Andra delar i serien:
1. Vengeance Road
2. Retribution Rails

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar