måndag 20 november 2017

3 x Minirec: Night Study, See How They Run, Shade Me

Night Study av Maria V. Snyder
Serie: Study #5
Sidantal: 400
Utgiven: 2016
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_2451

Fortsättningen (och näst sista boken) om Yelena och Valek bjuder på massvis med action och en hel del driv framåt och utveckling i berättelsen. Större faror hotar på horisonten, men nu är det inte bara freden mellan Ixia och Sitia som står på spel.

Något som jag verkligen har blivit imponerad av är hur Snyder lyckas få handlingen att fortsätta framåt så bra. Ibland kan jag tycka att politiska handlingar kan vara svåra att komma in i (det är inte ett av mina favoritämnen) men Snyder gör den typen av konflikter intressanta att läsa. Gissar att det  också beror på att hennes värld är relativt lätt att komma in i och bygger upp konflikterna med varje bok. Det blir bara spännande och bättre. ^^

Night Study fortsätter bygga på konflikterna från tidigare böcker, men är på samma gång den mest minnesvärda boken för mig sedan Poison Study (sv. Giftet).


Andra delar i serien:
1. Poison Study
2. Magic Study
3. Fire Study
4. Shadow Study
5. Night Study
6. Dawn Study

--------------------------------------------------------------------------------------------------

See How They Run av Ally Carter
Serie: Embassy Row #2
Sidantal: 336
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_2565

Ally Carter lyckas igen att få mig att älska en bok med sina koncept (ambassadörer! konspirationer!) och karaktärer som hon pushar allt mer och mer.

Jag gillar hur det finns ett fokus på Grace mentala hälsa i handlingen och att det får ta plats. Det har blivit allt mer inom den riktningen i ungdomsböcker de senaste åren, men Carter kör mycket på att Grace faktiskt mår dåligt och jag tycker om att det får finnas och synas. Alla (både fiktiva och faktiska personer) mår inte bra hela tiden men ofta döljs det bakom ett leende och en handviftning. Vad jag försöker säga att jag tycker att det är uppskattande att läsa om en karaktär som visar att hen mår dåligt.

Vad gäller handlingen började den lite långsamt i jämförelse med slutet som bara flög förbi. Men det var en bra balans mellan personliga kriser, nationella kriser och internationella kriser. Jag blev väldigt förtjust i att Carter kastade in ett konspirationstema. Läsaren får hållas lite på kanten på det viset.


Andra delar i serien:
1. All Fall Down
2. See How They Run
3. Take the Key and Lock Her Up

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Shade Me av Jennifer Brown
Serie: Nikki Kill #1
Sidantal: 441
Utgiven: 2016
Språk: Engelska
Betyg: 4.5/5 stjärnor

IMG_2450

Shade Me är en av de böcker som toppar min lista på böcker-som-blow-my-mind. Jag älskade konceptet med att en karaktär ser känslor som färger.

Nikki Kill har något som kallas synesthesia, vilket innebär att hon ser alla känslor runt omkring henne i färg. Det har gjort henne till en outsider i sin skola och hon är på gränsen till att bli underkänd, tills en kväll då sjukhuset ringer och ber henne identifiera en kropp. Peyton Hillis var en av skolan populäraste elever och Nikki tar på sig uppdraget att ta reda på vad som hände med henne.

Utöver hela konceptet med syneshesia gillar jag hur Nikki blir indraget i Peytons mord och hur hon jobbar för att lösa det. Det blir en hel del överraskningar längs vägen, både saker jag kunde se i förväg och som överrumplade mig totalt. Jag gillar Nikkis karaktär otroligt mycket. Hon är realistisk, står på sig och tacklar utmaningar vartefter de kommer.

För den som letar efter en bok med ett unikt koncept: Shade Me är boken för er!


Andra delar i serien:
1. Shade Me
2. Dare You
3. Break Us

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar