torsdag 29 juni 2017

"Astrid i en liten ask"

Jag läst under maj (förra året) fem noveller av Astrid Lindgren som Novellix har gett ut. Här kommer mina tankar om dem alla.

IMG_2922

Märit 
Den här novellen var den första jag läste ut, och det som slog mig på en gång var hur fort Lindgren lyckas krossa mitt hjärta. På 18 sidor!! Det som slog mig mest var alla karaktärers reaktion på Märit, fina Märit, som bara ville bli sedd.

Luise Justine Mejer
Här är ännu en novell av Lindgren som griper tag i en och som inte släpper taget. I stort sett får Lindgren plats med en kärlekshistoria som utspelar sig under tio år i en kort novell. Det är många referenser till brev som novellen ska vara baserad på, men jag vet inte om det är på riktigt eller bara fiktivt. En fin tanke dock som jag verkligen gillade.

IMG_2923

Prinsessan som inte ville leka
Jag fastnade inte sådär jättemycket för den här novellen. Jag tyckte visserligen att den var fin och att budskapet bakom berättelsen var bra, men jag hade problem med några detaljer hos några karaktärer. Det var som om de karaktärerna gick emot bokens budskap - vilket får mig att gissa att Lundgren gjorde så med flit.

Tu Tu Tu!
En berättelse med lite nordisk mytologi inkastad. Novellen handlar om en ung tjej som blir bortförd av mystiska varelser. Jag tyckte Tu Tu Tu! var helt okej och det var kul att det var nordisk mytologi med. Det blev en rolig tvist.

I skymningslandet
Utan tvekan var det I skymningslandet som är min favorit av dessa noveller. Den har en sådan magisk känsla som fick mig att känna mig hoppfull i ren allmänhet. Handlingen centrerar runt Göran som inte kan gå, och som en natt följer med herr Liljonkvast till ett land där allt är möjligt. Rekommenderar verkligen den och jag är säker på att jag i framtiden kommer läsa om den många gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar