tisdag 14 mars 2017

Nidstången

Nidstången av Ingela Korsell, Åsa Larsson
Illustrationer: Henrik Jonsson
Serie: PAX #1
Sidantal: 142
Utgiven: 2014
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_2598

Ända sedan den här serien publicerades har jag sett den lite överallt; på internet, på stan, i tidningar etc etc. Till slut tänker jag att jag måste se vad den här faktiskt handlade om. Så då gör jag det - jag köper den i min lilla mataffär där den trängs med kockböcker och cd-skivor. Låter den sedan stå i bokhyllan ett tag innan jag faktiskt tar tag i den och läser den. Och slås av häpnad över hur mycket jag gillade den!

Nidstången handlar om de två bröderna Alrik och Viggo. De bor hos sina nya fosterföräldrar i Mariefred och har precis börjat i en ny skola. Men redan första dagen hamnar de i slagsmål med ett gäng killar och följderna av det förändrar brödernas hela värld.

Något av det jag gillade bäst med Nidstången var förhållandet mellan Alrik och Viggo. Jag tycker att skildringen kring dem som syskon är on point och det finns flera saker jag känner igen från mina egna förhållanden till mina syskon. Den är så himla fin och jag älskar hur de stöttar och tar hand om varandra.
   Sedan har vi så klart illustrationerna i boken! Hur coola och creepy är inte dem?! Höjde helt klart lässtunden och gav berättelsen en mer rå och läskig läsupplevelse.

Som en första bok i en serie tycker jag att Nidstången gav en bra introduction till karaktärerna och världen. Den hintar om att det är mycket som kan hända i följande böcker och att det finns mycket kvar att utforska. Rekommenderas!


Det bästa med boken: spänningen!
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för att det här är en bok som står ut och har en egen tagning på nordisk mytologi.

Andra delar i serien:
1. Nidstången
2. Grimmen
3. Mylingen
4. Bjäran
5. Gasten
6. Näcken
7. Pestan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar