onsdag 15 februari 2017

The Golden Lily

The Golden Lily av Richelle Mead
Serie: Bloodlines #2
Sidantal: 418
Utgiven: 2012
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

IMG_2745

Det är lite galet hur mycket jag känner att jag vill fortsätta läsa den här serien - nästan besatt. Jag har varit med om liknande maratonläsningar tidigare, då jag inte kan släppa en serie förrän den är helt utläst och det absolut inte finns något kvar att läsa. Om resten av serien kommer vara lika bra som Bloodlines och The Golden Lily har varit kommer det säkert att bli så.

The Golden Lily tar upp handlingen bara några veckor efter slutet på första boken. Sydney fortsätter att dras in djupare i den magiska världen av Mrs Terwillinger samtidigt som det uppenbaras att det är något med Sydney blod som är annorlunda. Efter ett överfall på Sydney och Sonya börjar det dyka upp människor som förklarar att de tillhör en grupp krigare som bröt ifrån Alkemisterna under medeltiden och de är ute efter Sonya.

När det kommer till handlingen i boken så är det mycket på gång samtidigt och handlingen drog först igång närmare slutet, men med tanke på hur mycket jag gillar karaktärerna stördes jag inte av det. Väl när det började hända saker var jag som fastklistrad vid boken, för det var himla intressant då! Tanken på att det finns en grupp som bröt ifrån sig Alkemisterna adderade en tvist som jag hoppas Mead kommer skriva mer om i resten av serien. Dessutom ökade det spänningen och efter 300 sidor behövdes det.

Karaktärsmässigt har jag inte så mycket att säga, jag gillar de flesta karaktärer - även om mitt hjärta brast lite i slutet... Mina favoriter är fortfarande Sydney och Adrian (speciellt Adrian!) och det verkar inte som om det kommer förändras snart.

Något jag tänkte på under läsningen var på små hintar eller detaljer som Mead skriver om. Ex i början får vi träffa Keith igen och veta vad han har gått igenom sedan han försvann i Bloodlines, det var en väldigt stor grej i boken om att Sydney inte ville bli "omlärd". Och på grund av att det kommer upp lite här och där undrar jag om det kommer bli en större grej av det i någon av de framtida böckerna. Sedan undrar jag också om allt som Sydneys syster Carly var med om kommer få något utrymme. Antar jag behöver fortsätta med läsningen för att få svar på det!


Det bästa med boken: karaktärerna och slutet.
Vad jag blev besviken på: den långsamma början.

Andra delar i serien:
1. Bloodlines
2. The Golden Lily
3. The Indigo Spell
4. The Fiery Heart
5. Silver Shadows
6. The Ruby Circle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar