söndag 19 februari 2017

Länkkärlek - vecka 7

En typ av inlägg jag tänker kan vara kul för alla som läser det - för vem älskar inte lite länkar från den gångna veckan? Lite blandat med nyheter (både gamla och nya), blogginlägg, videos, artiklar och mycket mer. Självklart handlar alla länkar på något sätt om böcker, eller är på annat vis väldigt viktiga!

1. Det har äntligen kommit en del information om två bokrelaterade mässor/festivaler som går av stapeln under maj i Stockholm. Den första är Stockholms litteraturmässa som kommer vara under 5-6 maj. Det är andra året den kommer att hållas och eftersom jag missade den förra året ser jag mycket fram emot att få gå på den i år. Ni kan läsa mer om den här!
   Bara några veckor efter litteraturmässan så kommer Stockholms internationella seriefestival att vara under 20-21 maj. Självklart kommer jag vara på plats där även i år (tror det blir 5:e gången för mig). Mer information om den kan ni hitta här.

2. En glad nyhet för alla oss som älskar Den mörka materian av Philip Pullman och tyckte att slutet på sista boken var den värsta WTF-hände någonsin - det kommer en prequel/sequel/companion-serie! I artikeln som är länkad beskriver Pullman att den nya serien kommer utspela sig både innan och efter DMM-serien, men är tänkt att egentligen fungera som en förlängning av världen han skapade för så många år sedan. Första boken kommer ut i år och heter The Book of Dust. Ni kan läsa mer om i artikeln, här.

3. Vi har det klassiska triangeldramat - men självklart kommer den i alla möjliga former och miljöer. Epic Reads har gjort en liten studie på det och har kommit fram med en del logiska (och väldig roliga) slutsatser. Läs mer om olika triangeldramas här.

4. Trailern till filmen Everything, Everything, baserad på boken med samma namn, släpptes den här veckan och den är så jäkla vacker. Kände på en gång att jag måste läsa boken och se filmen så fort den här premiär här i Sverige - det är inget begär, det är ett måste.

2 kommentarer:

  1. Superfin trailer! Men den avslöjade ju typ hela boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med och det är en risk med många trailers idag har jag märkt. ^^

      Radera