måndag 12 september 2016

Minirec x 3: Amulett Vol 7: Eldfågeln, Traveling with Your Octopus, The Beauty Vol 1

Amulett Vol 7: Eldfågeln av Kazu Kibuishi
Serie: Amulett #7
Sidantal: 220
Utgiven: 2016
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor

Handlingen fortsätter där den slutar och nu tätnar mystiken. Rösten från Emilys amulett blir starkare och under en resa till Algos avslöjas hemligheter som kommer ändra riktning på deras planer en gång för alla.

Precis som de andra volymerna i serien älskar jag illustrationerna i denna. De är så vackra och färggranna. Handlingen är spännande och jag gillade speciellt slutet. Rekommenderas!


Det bästa med boken: illustrationerna och slutet.
Vad jag blev besviken på: ...

-------------------------------------------------------------------------------------

Traveling with Your Octopus av Brian Kesinger
Sidantal: 64
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Vad händer om du blandar en bläckfisk, en jordenruntresa och victorianska eran? Traveling with Your Octopus såklart! Jag älskar den så mycket och den var så otroligt gullig!

När jag slog upp bilderboken var det text på ena sidan och en helbild på andra sidan, vilket passade bra eftersom jag fick en bättre känsla av berättelsen då. Kesinger ska även ha släppt fler böcker med samma koncept, Walking Your Octorpus, och jag kommer läsa den också!


Det bästa med boken: illustrationerna och konceptet.
Vad jag blev besviken på: att den inte var längre!

-------------------------------------------------------------------------------------

The Beauty Vol 1 av Jeremy Haun, Jason A. Hurley
Serie: The Beauty #1
Sidantal: 164
Utgiven: 2016
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

The Beauty var ett riktigt intressant seriealbum. Den handlar i stort om att en könssjukdom har dykt upp och alla vill ha den - eftersom den gör dem vackra. Detektiverna Vaughn och Foster upptäcker snart dock att sjukdomen döljer en fruktansvärd hemlighet.

Det är intressant med ett koncept som The Beauty har och det finns massor som går att diskutera om ämnet. Den väcker tankar och funderingar samtidigt som den handlingsmässigt blir spännande att följa. Tecknarstilen är stilren och tidvis riktigt snygg. 


Det bästa med boken: konceptet och handlingen.
Vad jag blev besviken på: ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar