måndag 26 september 2016

Coin Heist

Coin Heist av Elisa Ludwig
Sidantal: 304
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

Coin Heist

Jag stötte på Coin Heist första gången då jag fick den som e-bok, men efter att ha läst en bit av den stängde jag ner den eftersom jag inte ville läsa den på datorn. Det var först när jag såg den på biblioteket som jag fick en lust att läsa den igen. Så  jag lånade hem den direkt och läste ut den i ett svep. 

Coin Heist handlar om fyra ungdomar som går på samma high school. De är alla kämpar för att kunna komma in på college men efter att det upptäcks att rektorn har spelat bort skolans pengar hotas alla deras framtidsplaner. De kommer då på en plan för att kunna rädda skolan och deras framtider.

När det kommer till böcker om olika uppdrag med tjuvar, spioner etc. så brukar jag verkligen älska uppdrags-delen - och Coin Heist är inget undantag. Jag gillar konceptet med att det den här gången är elever från skolan som försöker rädda den. Det är en rolig tvist på konceptet och Ludwig lyckas helt klart med uppbyggandet av det - dock så kände jag att slutet rann ut lite i sanden och spänningen försvann rätt så fort. 

Boken är skriven från de fyra huvudkaraktärernas PoVs - Alice, Benny, Dakota och Jason. De har innan skolans undergång aldrig egentligen umgåtts, utan hålls sig till sina egna grupper med vänner. Det är också ganska tydligt att deras intressen skiljer sig åt rätt så mycket åt,och ibland kände jag att vissa klichéer för high school blev lite för mycket - men trots det njöt jag av handlingen.
   Av karaktärerna tyckte jag bäst om Dakota. Hon är, vad jag skulle beskriva det som, den mest komplexa av dem. Hon har många förväntningar hemifrån och håller på med mycket i skolan, och hon gör det hon kan liksom.

Avslutningsvis, jag tyckte om Coin Heist men kände att slutet kunde ha varit bättre. Det är en bra och underhållande bok.


Det bästa med boken: konceptet och början.
Vad jag blev besviken på: slutet.

Varför jag rekommenderar den här boken: varför ska man inte läsa en bok om hur ett gäng elever räddar sin skola från undergång? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar