onsdag 17 augusti 2016

The Selection

The Selection av Kiera Cass
Serie: The Selection #1
Sidantal: 336
Utgiven: 2012
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_2211

The Selection är en sådan där bok som har cirkulerat i bokvärlden ända sedan den kom ut, och som vanligt (oftast iallafall) när det kommer till hypade böcker så... läser jag dem inte. Eller rättelse, jag är intresserad av att läsa dem men jag skjuter upp läsningen med flera år. Som här, jag läser The Selection fyra år efter alla andra!

Boken handlar om America Singer och hur hon blir utvald att vara med i The Selection, som är en typ av ceremoni för att hitta en partner till den framtida kungen/drottningen. Till en början vill hon inte alls resa, men för sin familjs skull reser hon till det kungliga palatset. Där möter hon ett liv av glamour och hon trivs inte alls, men då möter hon kronprinsen Maxon.

Jag blev faktiskt väldigt överraskad av den här boken. Det är inte svårt att förstå varför den har blivit så omtalad, och jag tillhör nu skaran som lovprisar den!

Något som förvånade mig var kastsystemet som utgör större delen av samhällsstrukturen. För de som inte vet vad ett kast är, innebär det att du föds in i ett liv där det redan är bestämt hur det kommer att se ut. Som exempel, America föddes in i ett av de lägre stående kasten i The Selection och tjänar pengar genom att göra framträdanden. Hon gjorde det redan som ung och hon kan bara byta kast genom att gifta sig (antagligen upp eller ner).
   Personligen tycker jag att kastsystemet är hemskt. Det baserad helt och håller på vilka yrkesroller dina föräldrar/förfäder har/hade och även om du vill något annat i livet än att kanske vara tjänare eller artist kan du inte - bara för att du är född i ett kast. Dock tycker jag att det är intressant att läsa om, för jag tycker att samhällsstrukturen är otroligt intressant. Det är blanda annat därför jag gillar att läsa dystopier så mycket. Oftast i dystopiska bokserier så sker det också en förändring i samhället och jag hoppas verkligen på att det kommer att hända senare i serien.

I handlingen finns det med en hel del karaktärer (speciellt de 25 tjejerna som är utvalda för The Selection) men det var lätt att hålla koll på de flesta. Fokuset ligger på America, Maxon, Aspen och den kungliga familjen. Utan tvekan gillar jag Maxon bäst, för han är så ärlig och har sitt folks bästa i tankarna. Han gör förändringar där han kan och han visar att han vill mer. Känner typ att alla förtjänar en Maxon i sina liv.

Det som hindrade mig från att ge boken fem stjärnor är på grund av alla de typiska klichéerna som dyker upp i så många ungdomsböcker. De två stora i boken är triangeldramat och den förbjudna kärleken. Ibland händer det att de klichéer faktiskt funkar, men när det blir att det är två killar som kämpar om en tjejs kärlek (samtidigt som de hatar varandra i stort sett) då kan jag bara himla med ögonen. Jag har läst om det så många gånger att det bara blir tråkigt nuförtiden.

The Selection bjuder på många intressanta karaktärerna, koncept och miljöer och jag tror verkligen på att serien kan bli riktigt bra. Rekommenderas varmt!



Det bästa med boken: konceptet.
Vad jag blev besviken på: typiska ya-klichéer.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den har en samhällsstruktur som går att diskutera i evigheter och har karaktärer som väcker massor av känslor.

Andra delar i serien:
1. The Selection
2. The Elite
3. The One
4. The Heir
5. The Crown

Mellanböcker:
0.4-2.6. Happily Ever After

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar