torsdag 25 februari 2016

Hammered

Hammered av Kevin Hearne
Serie: The Iron Druid Chronicles #3
Sidantal: 310
Utgiven: 2011
Språk: Engelska
Betyg: 2/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!


Hammered

Omtolkningar är något av det bästa jag vet när det kommer till böcker. Det är lite som en mytologi/historia lektion och spänningen i bokform kombinerat, och vad är bättre än det? Dock kan inte alla böcker gå hem och tyvärr var Hammered en sådan bok jag inte fastnade så mycket för.

Handlingen centrerar runt Atticus som är den sista av Druiderna, en grupp människor som kan magi och som lever efter den keltiska tron. Atticus lever i en mindre stad där många övernaturliga varelser samlas, bland dem finns vampyren Hal. Atticus har lovat vampyren att han ska hjälpa honom ta ner åskguden Thor och nu är det dags. Tillsammans med några andra karaktärer som också har en vendetta mot Thor reser de mot Asgård.

Hammered är nog den första boken jag skulle beskriva som grabbig. Det var ärligt talat den känslan jag fick av boken. En stor anledning är nog p.g.a. att i stort sett alla karaktärer är män - det blir helt enkelt ganska entonigt då och alla karaktärer skiljer sig inte så mycket från varandra. Det var väldigt mycket sittande runt en eld och berättelser om varför de alla ville döda Thor.
   Jag har inte tänkt så mycket på hur en stor blandning av olika karaktärer egentligen påverkar en bok, men efter Hammered kommer jag helt klart uppskatta böcker med det mer.

En stor del av min upplevelse av boken påverkades av karaktärerna och det gjorde att jag tyckte att den var ganska trög i en stor del av mitten. Däremot älskade jag slutet och hur spännande det var - så jag är helt klart nyfiken på vad som kommer hända i resten av serien.


Det bästa med boken: tolkningen på keltisk (och några andra) mytologi.
Vad jag blev besviken på: helhetsintrycket.

Andra delar i serien:
1. Hounded
2. Hexed
3. Hammered
4. Tricked
5. Trapped
6. Hunted
7. Shattered
8. Staked
9. Untitled

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar