Sidantal: 540
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor

Askfödd

Jag skriver den här recensionen som en del av B. Wahlströms bloggstafett för Askfödd av Sabaa Tahir.

Först ut måste jag bara skriva hur mycket Askfödd slog undan benen på mig. Den fick mig på fall och höll mig i sitt grepp under hela läsningen. Det finns så många saker att beundra hos den samtidigt som en hel del saker vägde upp för de detaljer jag inte fastnade så mycket för i handlingen.

Askfödd utspelar sig i ett imperium som jag tycker liknar det Romarriket en hel del. En stor del av samhället består av slavar och en annan stor del består av krigare. Imperiet försöker hela tiden vigda sina gränser. En rebellstyrka har vuxit fram under många år och de skaffar sig allt mer makt i skuggorna. I allt detta finns karaktärerna Laia och Elias - en lärd tjej som blev slav och pojke som har fostrats som krigare en stor del av sitt liv och som vill vända ryggen åt Imperiet. Trots deras skilda världar möts de och det är början på något stort.

Det jag verkligen gillade bäst med Askfödd är hur Tahir skildrar samhället och dess maktstruktur. Den känns otroligt genomtänkt och jag tycker om hur hon på något sätt får in hela Imperiet i berättelsen. Oftast när jag läser böcker med stora länder brukar det bara vara med en liten del av landets samhälle, men här var det istället ganska många. Tahir nämner flera folk som lever åt skilda håll i Imperiet, deras levnadssätt och hur de försöker överleva. Det gjorde handlingen mer levande och jag uppskattade det väldigt mycket.

När det kommer till karaktärerna har jag inte direkt någon stor favorit eftersom många av dem var ganska hänsynslösa eller menlösa. Den jag gillade bäst är nog Helene eftersom hon faktiskt var riktigt intressant att läsa om och jag hoppas få läsa mer om henne i nästa bok. När det kommer till bokens huvudkaraktärer Laia och Elias tyckte jag mest bara synd om dem. Laia får står ut med hur mycket som helst (ganska obehagligt att läsa om faktiskt) och Elias försöker för det mesta fly från sig själv känns det som. Fastnade inte direkt så mycket för någon av dem förrän i slutet.

Jag gillade dock hur Tahir växlade mellan Laia och Elias berättarröster. Det gav handlingen ett djup och en förståelse för många aspekter av berättelsen som jag tror hade gått förlorade om det bara hade varit en. Plus i kanten för det!

En sak jag har stora problem i böcker som Askfödd är när det är ett för stort kärleksdrama. För mig är det inte realistiskt att bli kär i någon första gången jag ser hen. Laia och Elias känner rätt så fort en attraktion mellan sig, och även om det tar ett tag för dem att faktiskt få reda på sanningen om den andre så var den delen av handlingen helt okej. Det var när några fler kom in i dramat som det gick lite för långt...

Även om Askfödd har en del element jag inte gillade, så föll jag för själva handlingen, vad den berättar och skildrar. Den är otrolig och spännande och jag vill bara få tag på nästa bok så att jag kan få reda på vad som händer! Jag kan inte sluta rekommendera den här till alla som vill ha något annorlunda och vill spendera många timmar i en värld som är full av både hopp och förtvivlan.

Det bästa med boken: skildringen om Imperiet.
Vad jag blev besviken på: huvudkaraktärerna.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den skildrar en riktigt cool värld och spännande handling.