tisdag 12 januari 2016

Bite Club

Bite Club av Rachel Caine
Serie: The Morganville Vampires #10
Sidantal: 442
Utgiven: 2011
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

Bite Club

Jag gillar titeln på den här boken. Den får mig att tänka omedelbart på Fight Club då (även om jag inte har läst boken eller sett filmen) fast med lite mer bett i sig. (haha) Bokreferenser åsido, jag kämpar vidare med den här serien och eftersom jag har kommit så långt kommer jag nog inte ge upp i första taget (5 böcker kvar).

Efter slutet i förra boken brottas Claire med dåligt samvete för hemligheterna hon inte berättar om för Shane, Eve och Michael. Samtidigt tycks Morganville aldrig bli fri från hot - det senaste i form av illegala fighter som sänds via internet. Gamla fiender kommer tillbaka och det tycks som om Claire aldrig ska få ha en lugn stund.
   På ett sätt känns det som om något alltid kommer gå fel Morganville - och det är alltid någon som vill ta ner staden. Skulle gärna vilja ha en bok som handlar om något annat.

Som tidigare nämnt (i typ alla mina recensioner på böcker från den här serien) är den här serien otroligt lätt- och snabbläst, och Bite Club är inget undantag. Trots att den är på 442 sidor läste jag ut den på några timmar och sidorna bara flyger förbi även om jag tyckte att handlingen var lite seg emellanåt. 

Något jag helt klart uppskatta med den här serien är hur Caine porträtterar Claire. Jag gillar hennes karaktärsutveckling och speciellt i Bite Club händer en hel del. Jag gillar de beslut hon tar och applåderar henne för hennes mod och styrka. Hon har även en berättarröst som gör att det är lätt att sympatisera med henne och känna igen sig i vad hon går igenom (trots att det har med det övernaturliga att göra ibland).

När det kommer till Shane, Michael och Eve sjönk de för mig en del i den här boken. Väldigt mycket ologiska beslut och frustration över att de aldrig lär sig från vad de har varit med om tidigare. Hoppas de rycker upp sig till nästa bok!

Trots att Bite Club kändes lite som en "mellanbok" tyckte jag att den var bra. Den var på sina ställen spännande och jag uppskattar alltid Claires berättarröst. Kommer helt klart läsa klart serien för att se vad som kommer hända med alla!


Det bästa med boken: snabb- och lättläst.
Vad jag blev besviken på: vissa detaljer i handlingen.

Varför jag rekommenderar den här serien: för att trots att den här lång har den sina stunder då den är helt fantastik! 

Andra delar i serien:
1. Glashuset (eng. Glass Houses)
2. Döda flickers dans (eng. The Dead Girls’ Dance)
3. Midnattsgränden (eng. Midnight Alley)
4. Feast of Fools
5. Lord of Misrule
6. Carpe Corpus
7. Fade Out
8. Kiss of Death
9. Ghost Town
10. Bite Club
11. Last Breath
12. Black Dawn
13. Bitter Blood
14. Fall of Night
15. Daylighters

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar