tisdag 22 december 2015

Hobbiten

Hobbiten av J. R. R. Tolkien (eng. The Hobbit)
Sidantal: 283
Utgiven: 2012 (1937)
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor

Untitled

Jag har nog aldrig upplevt en bok som Hobbiten. Det går inte att säga att den inte är speciellt, men för mig är den som man säger på engelska one of a kind. Men mer om det längre ner i recensionen.

Hobbiten handlar om Bilbo, den lilla hobbiten som inte vill lämna sitt hem med ett gäng dvärgar och en trollkarl. Men han övertalas till slut och ger sig då ut på en lång vandring. En väldigt lång vandring. Det är den enklaste förklaringen till Hobbiten, att Bilbo är med om en lång vandring.

Bilbo är en udda karaktär. Oftast när jag läser fantasyböcker vill oftast huvudkaraktären ut på äventyr, men här är Bilbo motvillig till det. Det är helt klart väldigt uppfriskande! Även när Bilbo senare i boken accepterar sin situation uppskattar han fortfarande sin bekvämlighet och jag gillar hur Tolkien fortsatte skildra Bilbo på det viset.

Nu kanske ni undrar varför jag tycker att den här boken är one of a kind? Jo det är så att Hobbiten och Tolkien är den första boken/författaren som har fått mig att somna. Mitt på ljusa dagen. Otroligt eller hur? Tänker hela tiden "jag somnade pga en bok!". Kan inte förstå att detta händer! Men jag tror jag vet orsaken. Det är så att Tolkien har ett väldigt speciellt språk som har väldigt mycket detaljer. Min typ av favoritläsning är av den snabbare varianten. På grund av det tror jag att jag somnade, men jag gillar fortfarande Hobbiten som bok.

Jag tog mig tiden att läsa Hobbiten och jag blev både glad och besviken på den. Den var rolig på sina ställen och slutet överraskade mig en hel del, men samtidigt så somnade jag av den så... ja. Vet inte riktigt om jag kan rekommendera den, men det finns ju många som gillar den.


Det bästa med boken: Bilbo och vandringen.
Vad jag blev besviken på:  att jag somnade av texten.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att få en inblick i Tolkiens värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar