tisdag 15 september 2015

The Stars Never Rise

The Stars Never Rise av Rachel Vincent
Serie: The Stars Never Rise #1
Sidantal: 368
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!


Vid det här laget har jag läst två serier av Vincent, Soul Screamers samt Shifters, och eftersom jag verkligen älskade de serierna så kändes det ganska självklart att jag även skulle läsa The Stars Never Rise. Och självklart blev jag hopplöst förälskad i den.

The Stars Never Rise handlar om ett samhälle där Kyrkan styr och skyddar de ännu överlevande människorna mot demoner. Men det är ett grymt och strikt samhälle där synder straffas och där Nina, bokens huvudkaraktär, kämpar för att överleva varje dag.

Vid det här laget finns det väldigt många dystopier i bokvärlden, men jag måste säga att The Starts Never Rise är en av de bättre. Speciellt då Vincent blandar in lite fantasy med demonerna och magiska krafter. Men den är samtidigt grymmare och obehagligare än andra, speciellt under flera tillfällen under... ja, hela boken (tänkte säga de x antal sidorna, men obehagligheterna sträcker sig över hela handlingen). Så redan nu kan jag skriva, om du är en känslig läsare, kanske du ska undvika denna bok.

Det finns så många bra saker med den här boken! Först och främst är det en superbra handling. Jag älskar idén med en kyrka som styr och demoner som försöker ta över, men Vincent skriver på ett sådant sätt att jag inte riktigt vet vem som är den onda/goda i berättelsen. För stunden är det ännu otydligt, men jag har mina teorier. För det andra finns är det Nina. Hon är en helt fantastisk huvudkaraktär! Jag förstår inte hur hon har överlevt det liv hon har haft och det är fruktansvärt allt hon har genomlidit. Trots det kan jag inte låta bli att gilla relationen mellan henne och systern Mellie.

Utöver ett otroligt inre så älskar jag bokens utsida! Jag äger en inbunden version och jag älskar hur omslaget skimrar i olika ljus - så otroligt fint!

Efter att jag hade läst ut boken så kom jag dock på saker jag tyckte mindre om under läsningen. Det är mer att de sakerna var med och jag i allmänhet är lite emot dem, samt att jag inte märkte det så mycket under läsningen. Det är nämligen så att det är lite instalov med i handlingen (som jag är otroligt mycket emot, eftersom det känns så ologiskt att ha känslor för någon du precis har träffat) men den står aldrig riktigt i centrum - vilket jag tror gjorde att jag kunde fokusera mer på spänningen i berättelsen än förhållandet mellan Finn och Nina. Men som sagt, det var först efter jag hade läst ut boken som jag tänkte på detta, så det påverkar inte mitt omdöme generellt sett.

Vincent har än en gång skrivit en bok jag älskar av hela mitt hjärta och ännu en bok jag rekommenderar stark!


Det bästa med boken: handlingen.
Vad jag blev besviken på: instalove-delen.

Därför rekommenderar jag den här boken: för att den handlar om så mycket och väcker så många tankar hos sina läsare.

Andra delar i serien:
1. The Stars Never Rise
2. The Flame Never Dies

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar