fredag 18 september 2015

Heir of Fire

Heir of Fire av Sarah J. Maas
Serie: Throne of Glass #3
Sidantal: 562
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!


Först ut, jag måste verkligen säga hur mycket jag har börjat älska den här serien! Desto mer jag läser av den, desto fler nya sidor upptäcker jag hos karaktärerna och handlingen och faller för dem mer och mer. Och även om jag tycker att just Heir of Fire hade en något långsammare takt än de tidigare delarna i serien, gillade jag den riktigt mycket.

Nu när Celaena har lämnat Adarlan och begett sig till en ny kontinent har en helt ny utmaning ställt sig inför henne - hon måste lära sig att hantera sin magi och få kunskap om kraften som kan största kungen av Adarlan innan han lägger hela världen under sitt välde. Samtidigt som hon gör det, är Dorian och Chaol kvar i Rifthold där de måste kämpa med sina egna problem.

Jag kan inte fatta att jag bara har läst hälften av den här serien. Rfter slutet i boken känns det mest som om jag bara väntar på upplösningen av serien efter att ha läst ut Heir of Fire, och det är en helt fantastiskt känsla! För det betyder att jag har så mycket kvar att se fram emot.

Det fanns dock en sak jag hade väldigt svårt med i boken och det var takten. Jag tyckte att det inte alls hände lika mycket som tidigare och det gjorde mig lite uttråkad under läsningen. Men när jag väl hade kommit en bit och lärt känna några nya karaktär blev det mycket bättre. Gillade verkligen Rowans karaktär, för det blev något nytt och annorlunda i handlingen. Tyckte även om Celaenas utveckling och hur mycket hon faktiskt växte, det blev lite av en wow-faktor.

Heir of Fire övergick mina förväntningar på ett sätt och gjorde mig lite besviken på ett annat sätt, men trots det är jag väldigt entusiastiskt att fortsätta med serien och se vad som kommer hända i nästa del av serien!


Det bästa med boken: karaktärerna och tvisterna.
Vad jag blev besviken på: takten.

Varför jag rekommenderar den här serien: för att det är en av mina absoluta favoritserier!

Andra delar i serien:
1. Throne of Glass
2. Crown of Midnight
3. Heir of Shadows
4. Queen of Shadows
5. Unititled
6. Unititled

Mellanböcker:
0.1-0.5. The Assassin's Blade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar