lördag 5 september 2015

En bit av mig fattas

En bit av mig fattas av David Levithan (eng. Love is the Higher Law)
Sidantal: 210
Utgiven: 2011 (2009)
Språk: Svenska
Betyg: 5/5 stjärnor!


Ibland när jag läser, så läser jag inte. Det är snarare att jag upplever orden, rycks med av meningarna och ser framför mig vad som händer. När jag läser om karaktärerna blir jag en del av dem, eftersom det som de upplever på något sätt blir något som jag upplever. En bit av mig fattas är för mig den perfekta boken.

Levithans bok följer ungdomarna Claire, Peter och Jasper, som alla upplever förödelsen av 11 september 2001. De har alla olika erfarenheter (behövde ett synonym för upplevelser, börjar kännas lite uttjatat nu...) och de handskas med det på olika sätt. Genom En bit av mig fattas får en följa deras resa mot att skapa ett normalt liv igen efter 7/11.

Det som främst slår mig med den här boken var att den beskriver en av 2000-talets stora katastrofer så detaljrikt, tillräckligt för att jag som läsare och någon som bor på andra sidan jorden från New York kan förstå händelsen på ett djupare plan. Det är lite svårt att förklara, men jag kan skriva att efter den här läsningen förstår jag så mycket mer om händelser som skakar om världen.

Nu blev den här recensionen ganska kort, men det är för att jag inte vill skriva mer om den här boken för de som inte har läst den. För det är en läsning en borde gå in i relativt ovetandes vad som kommer att hända.



Varför jag rekommenderar den här boken: för att den fick mig att tänka efter när det kommer till katastrofer i världen samt för att den berörde mig på ett sätt som ingen bok har gjort förut.

Det bästa med boken: språket, handlingen och karaktärerna.
Vad jag blev besviken på: fanns det något att bli besviken på?

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den helt enkelt måste läsas!

Andra böcker jag har läst av David Levithan:
Jag, En
Ibland bara måste man

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte också om den här. Gillade att man fick ett annat perspektiv av katastrofen, den från lite vid sidan om.

    SvaraRadera