tisdag 21 juli 2015

Landline

Landline av Rainbow Rowell
Sidantal: 310
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 4.5/5 stjärnor


Är det möjligt att bli kär i en författare? För jag tror att jag har blivit kär i Rainbow Rowells och hennes böcker! De är helt enkelt för underbara och de talar direkt till hjärtat på en.

Landline handlar om Georgie och hennes förhållande till hennes familj, vänner och liv. Den utspelar sig under en vecka under julen där Georgie väljer att spendera ledigheten på jobbet, istället för att åka med resten av familjen till svärföräldrarna i Omaha. Detta skapar ett gap mellan henne och maken Neal, men snart börjar hon få telefonsamtal från Neal - fast från tiden då gick på college...

Trots att detta är min tredje bok av Rowell, och jag börjar se vissa likheter mellan hennes böcker, blir jag överraskad av hur annorlunda de är - utöver det att de berör så mycket. Handlingen känns väldigt verklighetstrogen och jag älskar hur Rowell med bara en bok kan få mig att älska så många karaktärer, med personligheter och brister och allt.

Alla dessa referenser!! Det var helt underbart att kunna läsa en bok och förstå alla referenser till andra böcker, tv-serier och filmer - speciellt med tanke på att det var ganska många också. Ibland var det lite som att få upprepande chockar. Att George också börjar tala med yngre-Neal via en Rotary-telefon under julen påminner mig lite om A Christmas Carol av Charles Dickens, just på grund av att det är en vålnad från hennes förflutna som besöker henne under julen.

Landline är helt klart en bok som överraskar en, den får en att både skratta och gråta. Rekommenderas varmt!



Det bästa med boken: skildrande av Georgies liv, familj och vänner.
Vad jag blev besviken på: nada!

Andra böcker jag har läst av Rowell:
Eleanor & Park
Fangirl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar