lördag 16 maj 2015

Vicious

Vicious av V. E. Schwab
Utgiven: 2013
Sidantal: 364
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!


Schwab är en författare som har börjat bli allt mer populär bland svenska bokbloggare (iallafall om jag ska gå efter hur många recensioner som har dykt upp de senaste månaderna) och nu när jag har läst min första bok av henne, kan jag verkligen förstå varför! Schwab har på något vis skapat något helt unikt med Vicious och det var inte svårt att svepas med i handlingen.

Boken handlar om skurkar och hjältar, men mest om skurkar och vad det är som gör en hjälte. Jag gillade hur Schwab skiftade perspektiv mellan ett bestämt antal karaktärer och hur handlingen ibland hoppade lite i tiden, eftersom det gav precis tillräckligt med bakgrundsinformation för att förstå handlingen i bokens nutid.

Av alla karaktärerna så tyckte jag bäst om Victor och Sydney, även om jag tyckte att Eli också var ganska intressant. Schwab visar verkligen att alla karaktärerna har flera sidor, både bra och dåliga, vilket är anledningen till varför jag gillar Sydney och Victor bäst - de är så komplexa!

Språket är också väldigt flytande och jag som läsare hade inga problem med att följa med i handlingen.

Schwab har goda chanser att bli en av mina favoritförfattare, speciellt om hennes andra böcker är lika bra som Vicious! Rekommenderas varmt!


Det bästa med boken: karaktärerna och bokens skildring av dem
Vad jag blev besviken på: vad kunde jag bli besviken på?

Andra delar:
Vicious är vad jag har förstått en ensamstående bok, men det finns en prequel-novell som går att läsa gratis via nätet. Den heter Warm Up och går att läsa via den här länken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar