lördag 23 maj 2015

The Blood of Olympus

The Blood of Olympus av Rick Riordan
Serie: Heroes of Olympus #5
Utgiven: 2014
Sidantal: 516
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

“To my wonderful readers. Sorry about that apology for that last cliffhanger. I’ll try to avoid cliffhangers in this book. Well, except for maybe a few small ones... because I love you guys.” 
- Riordans förord
Då var det slut på en serie som jag beroende har följt i fem års tid, och vem kunde ha föreställt sig att jag skulle komma att älska den så mycket? Riordan har med Heroes of Olympus byggt upp och förstorat världen man fick lära känna i Percy Jackson-böckerna, och det har varit en helt underbar resa!

The Blood of Olympus tar vid där The House of Hades slutade och i den här omgången så får man följa hela berättelsen från Jason, Piper och Leo samt Reyna och Nico - vilket var en helt perfekt kombination! Även om jag missade Percy, Annabeth, Frank och Hazels berättarrösten också, men man fick se tillräckligt mycket av dem för att inte missa dem för mycket. 

Handlingsmässigt sätt så måste jag säga att den hade både sina bättre och dåliga stunder, men i överlag tyckte jag att den var riktigt bra. Det som jag hade lite problem med var slutet och upplösningen av profetian, det kändes lite som en cliffhanger... även om det inte var en cliffhanger. Det var mer som ett öppet slut, med möjlighet för en fortsättning. Om nu Riordan tänker skriva en fortsättning på just den här delen av hans universum...

Något som jag älskar med Riordans böcker är att de är både lärorika och underhållande på samma gång, och The Blood of Olympus är inget undantag. Det finns så många roliga händelser i den här boken att jag tappade räkningen! 

I The House of Hades så avslöjades en hel del om Nico, vilket gjorde att jag höjde hans karaktär till skyarna. (Om ni vill få reda på varför, läs serien!) Nu när jag fick höra hans tankar och få reda på så mycket mer om honom, har han blivit en av mina absoluta favorit-favorit-favorit karaktärer!! Seriöst, snacka om karaktärsutveckling! Go Riordan! ^^

Föga förvånande så älskade jag verkligen The Blood of Olympus! Riordan fortsätter att vara en av mina favoritförfattare och jag ser nu verkligen fram emot hans nästa bok The Sword of Summer, som är den första boken i en ny serie som kommer att handla om nordiska gudar.


Det bästa med boken: Nico, humorn, handlingen och karaktärerna.
Vad jag blev besviken på: Nada!

Andra böcker i serien:
1. The Lost Hero
2. The Son of Neptune
3. The Mark of Athena
4. The House of Hades
5. The Blood of Olympus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar