måndag 18 maj 2015

Kickar

Kickar av Staffan Cederborg
Sidantal: 245
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 2/5 stjärnor


Det dyker då och då upp böcker som inte passar mig som läsare, vilket den här gången blev Kickar. För även om jag tyckte om vissa delar av boken så kände jag aldrig att det här var en bok för mig.

För att starta med det positiva; jag tycker att Kickar har flera lärorika budskap som Cederborg skildrar på ett trovärdigt sätt. Även om det ibland kunde bli lite obehagligt för mig som läsare, eftersom jag skyggar för allt vad misshandel är, så tyckte jag att Joels karaktär var berättad väl.

Jag gillade att handlingen utspelades på Gotland och att man fick en inblick i hur livet där kan vara. Det var även riktigt underhållande att läsa när Cornelias Stockholms-förflutna klatschade med Joel och hans kompisars personligheter.

Anledning till varför jag hade svårt för Kickar beror på Joels berättarröst, för även om jag gillade hans karaktär så kunde jag aldrig riktigt gilla hans röst. Ibland kunde jag bli riktigt frustrerad över alla de saker han gjorde och alla chanser han kastade bort. Det var inte förens i slutet och han tog tag i sig själv som jag började gilla honom mer, men då var det lite försent.

Kickar var inte en bok som passade mig, men jag tyckte ändå att den hade sina ljusa punkter. Helt klart läsvärd!


Det bästa med boken: budskapen
Vad jag blev besviken på: berättarrösten

Tack till Opal Förlag för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar