lördag 2 maj 2015

Den Lille Prinsen

Den Lille Prinsen av Antoine de Saint-Exupéry (franska. Le Petit Prince)
Sidantal: 94
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor


Det något speciellt med klassiker. Speciellt när de inte är engelska klassiker. Speciellt när det är en barnbok som är en klassiker. Den Lille Prinsen är en fransk barnboksklassiker som kom ut 1943 och som berättar historien om en liten prins som landar i öknen och möter en pilot, och om hur den lille prinsen sedan berättar om sin resa genom rymden.

Den Lille Prinsen är en väldigt speciell bok, lite vimsig men samtidigt ganska klok. Det är ganska svårt att sätta ord på den egentligen, men jag gillade verkligen den här boken. Jag tycker om att den är annorlunda och unik, och det kommer säkert ske några omläsningar i framtiden - bland annat för att jag tror att Den Lille Prinsen är en bok som ska läsas om.

Jag har inte så mycket mer att säga om den här boken, för jag tror att läsupplevelsen skulle förstöras lite om man vet för mycket om handlingen. Så avslutar denna recension med att skriva att jag verkligen rekommenderar den här boken till alla!


Det bästa med boken: bilderna och den unika berättelsen
Vad jag blev besviken på: att jag inte fastnade för den mer

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar