fredag 24 april 2015

Sherlock Holmes: En studie i rött

Sherlock Holmes: En studie i rött av Ian Edginton (eng. Sherlock Holmes: A Study in Scarlet)
Serie: Sherlock Holmes Graphic Novels Adaptation #2
Sidantal: 128
Utgiven: 2014
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor


Vem gillar inte Sherlock Holmes? Visst, det finns säkert dem som inte har förstått hans charm ännu men det kommer! Det gäller bara att hitta vilken version av Sherlock Holmes som passar en. För mig är det filmerna och tv-serien med Robert Downey Jr respektive Benedict Cumberbatch, för de gör karaktären väldigt levande. Och efter att ha läst seriealbum-Sherlock Holmes har jag utökad listan med en tecknad version.

Ett ord som passar min läsning av En studie i rött är: fascinerad. För det mesta har jag mött Sherlock som är omtolkad, men (och jag gissar bara nu) så följer seriealbumet mer efter originalet av Conan Doyle. Vilket gjorde den här läsningen väldigt intressant, men jag kom också på att jag inte fastnade lika mycket för den. Att följa en åskådarposition (man får följa hela berättelsen från John Watsons perspektiv) är ganska nytt för mig och jag fann att det inte alls passade mig. Det var som om hela historien snarare blev förklarad för mig istället för att jag läste den.

Men trots att jag inte fastnade så mycket för perspektivet så gillade jag historien ändå! Det var riktigt spännande att få följa Sherlocks resonemang och se hur hela mysteriet läste sig. Utöver det så hade jag lite kul åt illustrationerna, speciellt Sherlocks ansikte. Han har en väldigt markant haka och av någon anledning ville jag skratta varje gång jag såg en bild av honom.

Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag gillade det här seriealbumet, men jag hade förväntat mig något mer av själva berättelsen. Om det är så att någon är intresserad av en Sherlock Holmes berättelse och inte orkar läsa en av Conan Doyle originalberättelser, kan detta seriealbum vara ett bra alternativ!


Det bästa med boken: illustrationerna och Sherlock!
Vad jag blev besviken på: berättarperspektivet

Tack till Apart Förlag för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar