måndag 23 mars 2015

Kallocain

Kallocain av Karin Boye
Sidantal: 155
Utgiven: 1940
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor


Kallocain är något så sällsynt som en svensk dystopisk klassiker som kom ut under 1940. Enligt mina lärare så har den lagt grunden var många moderna dystopier när det kommer till samhällsbeskrivning, och efter att nu ha läst den i skolan kan jag verkligen se att det stämmer.

Boken utspelar sig i ett samhälle som styrs av en polis- och militärenhet. Allt är styrt och kontrollerat av Världsstaten som även bestämmer hur du ska leva ditt liv. Man får följa kemisten Leo Kall som är trogen Staten och utvecklar ett sanningsserum, som kallas för kallocain. Leo börjar dock börja känna tvivel för sin regering och dess styre...

Även om Kallocain inte innehåller speciellt mycket spänning, så är den väldigt intressant att läsa. Med tanke på att Boye skrev boken med influenser från Andra Världskriget så handlar väldigt mycket om konsekvenser från tidigare krig, och det är faktiskt lite läskigt att tänka på att världen en gång i framtiden kanske kommer se ut som Boye har skrivit om.

Som sagt så läste jag Kallocain för att det var en skoluppgift, men det slutade med att jag faktiskt gillade den. Även om det inte händer så mycket så är den verkligen intressant och en sådan bok som jag tycker alla ska läsa så att man kan diskutera innehållet mycket mer!


Det bästa med boken: handlingen
Vad jag blev besviken på: Leo Kall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar