lördag 17 januari 2015

Mellody Looh - Födelsemärket

Mellody Looh - Födelsemärket av Gabriella P. Kjeilen
Serie: Mellody Looh #1
Sidantal: 375
Utgiven: 2014
Språk: Svenska
Betyg: 3.5/5 stjärnor


Ibland så hittar du böcker som bara klickar med dig, och ibland så gör du inte det. För mig så var Mellody Looh - Födelsemärket någonstans mittemellan - en bok som var bra, men som inte riktigt "klickade" med mig.

För att gå rakt på sak så hade jag ganska stora problem med bokens huvudkaraktär, Mellody. Jag blev väldigt förvirrad över de saker hon gjorde och sa, vilket gjorde att jag aldrig fick någon chans att verkligen lära känna henne. Och eftersom jag kände så för huvudkaraktären, vars perspektiv bokens främst är skriven från, så hade jag svårt att få grepp om handlingen också.

Däremot så var det flera saker jag verkligen tyckte om med Kjeilens debut. Bland dem så finns karaktärerna Rose, Leo och Triton. Det är tre personer som har nära anknytningar till Mellody och man får även läsa lite från Rose och Tritons PoV. Jag tycker verkligen att de är underbara och unika karaktärer! Rose är badass, Leo är söt (och jag vill gärna lära känna honom bättre) och Triton är väldigt annorlunda i jämförelse med andra karaktärer jag har läst om tidigare!

Jag skulle vilja kalla Kjeilens bok något mer mogen än andra ungdomsböcker jag har läst tidigare. Hon skyggar inte för att skriva utförligt om sådant andra författare bara hintar om, och jag gillade verkligen det. Det gör mig förväntansfull inför vad hon kommer skriva i sina kommande böcker! Rekommenderas varmt!


Det bästa med boken: världen och sidkaraktärerna
Vad jag blev besviken på: Mellody

Andra delar i serien:
1. Födelsemärket
2. Flykten
3. Ingen titel

Tack till Gabriella P. Kjeilen och Poopuu Förlag för recensionsexemplaret!

2 kommentarer:

  1. Men åh, jag känner mig alldeles rörd när jag läste det sista, haha!! Så kul att du ändå gillade den fastän du inte helt fastande för Mellody. Jag tror hon är en karaktär som kan vara svår att fastna för, särskilt i bok ett men hon blir lättare med tiden i min mening och mognar för varje bok, så kanske att du gillar henne lite mer i kommande böcker ;)
    Jag tar och citerar lite från din recension på min hemsida och länkar till dig om det är okej? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillade den! :D Helt lugnt, länka på du! ;D

      Radera