onsdag 2 juli 2014

Sätt mig i brand!

Sätt mig i brand! av Tahereh Mafi (eng. Ignite Me)
Serie: Shatter Me #3
Utgiven: 2014
Sidantal: 350
Språk: Svenska

Se upp för spoilers från de tidigare böckerna i serien!


Ännu ett avslut på ännu en favoritserie. Återigen går jag igenom den där smärtan och bitterljuva känslan av att säga hejdå till karaktärer jag har lärt mig att älska. Dock kan jag trösta mig med tanken på att mycket väl kommer att läsa om denna serie många gånger i framtiden!

Det är främst 2 saker jag älskar med Tahereh Mafi. Först ut, så är det hennes språk. Det är helt enkelt bara för fint och jag älskar verkligen varje mening i alla hennes böcker! Den andra saken är hur hon skapar sina karaktärer. Det är helt otroligt vilken utveckling de flesta har gått igenom på bara 3 böcker! Juliette, som från början var den där osäkra tjejen som inte klarade av så mycket, har utvecklats till att vara en av de mest handlingskraftiga karaktärer jag än så länge har haft nöjet att läsa om! Jag har älskat hennes utveckling, och det att det tog hela serien för henne att göra det, är något som jag faktiskt gillade.

Dock så är Juliette inte min favoritkaraktär i serien. För även om jag gillar och beundrar henne, så var det en annan karaktär som jag föll för och som har den äran att vara min absoluta favoritkaraktär; Warner! Jag vet att det är många som tycker att Warner är en ganska obehaglig figur, men för mig så kunde han inte ha varit mer perfekt! För han är allt det där som jag letar efter i en karaktär; djup och personlighet, samt den där förmågan att påverka mig som läsare. Jag vet inte hur många tårar och skratt, leenden och blängande blickar Warner har fått mig att förbruka. Men för mig är det ett bevis på vilken fenomenal karaktär han är!

När det kommer till handlingen så njöt jag av varje liten händelse jag fick läsa om! Med tanke på hur mycket jag gillar Mafis språk och karaktärer, så skulle det vara svårt för mig att inte gilla handlingen. 

Sätt mig i brand! var för mig ett perfekt slut på ännu en favoritserie! Jag kunde inte ha önskat mer av den eller Mafi - för det här slutet var ren perfektion! Rekommenderar verkligen hela serien av hela mitt hjärta! Nu är bara frågan när Mafi kommer publicera sin nästa bok...


Det bästa med boken: språket och karaktärerna
Vad jag blev besviken på: inget!

*Tack till B Wahlströms för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar