fredag 16 maj 2014

Den Nya Människan

Den Nya Människan av Boel Bermann
Utgiven: 2013
Sidantal: 205
Språk: Svenska


Handling
Året är 2014 och inga barn föds längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter några år börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet. De äldre, vanliga barnen skräms av de nya och drar sig undan från dem och det surrande ljudet de ger ifrån sig.

Rakel känner sig redan från början obekväm och ängslig i den nya människans närvaro. När hon en dag passar sin väns barn, ett barn som föddes innan uppehållet, blir hon vittne till hur de nya barnen attackerar det äldre barnet och försöker döda honom. Instinktivt rusar hon till undsättning och råkar själv döda en av de nya människorna. Hon döms till psykiatrisk tvångsvård, men blir snart frisläppt.

Fler och fler nya barn föds och de visar sig ha en mycket snabbare utvecklingstakt än tidigare generationer människor. Efter en fruktansvärd incident på Rakels arbetsplats, flyr hon. Flyr från sviken kärlek och ångest, söker tröst i tillfälliga förbindelser och berusning. Tills hon en dag upptäcker att hon är gravid.

Samtidigt börjar det långsamt gå upp för mänskligheten att de nya barnen är ett hot mot hela deras existens.


Bedömning & Tankar
Från början var jag inte alls intresserad av Den Nya Människan, mest på grund av att den verkade vara en sådan bok jag gillar - lite dyster, verkar vara mer inriktat mot mer mognare läsare (eller något äldre personer än mig iallafall). Men efter att ha sett så många positiva recensioner på den, så läste jag den och den var minst sagt annorlunda!

Den Nya Människan är unik på flera sätt, och det är svårt att inte fastna för den. Handlingen är väl genomtänkt, texten är väldigt varierande i skrivsätt och när man närmade sig slutet så var man bara tvungen att läsa till sista sidan så fort som möjligt, eftersom man bara ville ta reda på hur allt skulle sluta!

Även om jag inte skulle rekommendera boken till de absolut yngsta, så kan jag mycket väl tänka mig att många kan älska kan älska Den Nya Människan! Den står ut, är väldigt speciell och man känner sig lite som en ny människa när man har läst ut den. Så läs den nu!!



Det bästa med boken: skrivsättet och handlingen.
Vad jag blev besviken på: den förvirrande början.

*Tack till Kalla Kulor Förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar