fredag 30 maj 2014

Deltävling 2

Då var det dags för den andra deltävling i min Födelsedagtävling! För att vara med skriv en kommentar i det här inlägget, och om du sedan har lust att öka dina chanser att vinna - lös den här utmaningen!

Den här utmaningen är över!

Den här utmaning kommer kräva lite mer ansträngning och tid än vad gårdagens gjorde, dessutom kan det vara bra att ha penna och papper (ett litet tips bara!). Utmaning går ut på att få fram ett lösenord, som du kommer att få fram genom att svara på 10 frågor och sedan slänga ihop de markerande bokstäverna som du kan se nedan i bilden. 
Jag är alltså bara ute efter ordet som bokstäverna bildar när du kastar om dem, inte svar på alla frågorna! Om du svara rätt så får du hela 10 lotter

Skriv svaret i en kommentar till det här inlägget. Alla kommentarer kommer att vara dolda fram tills deltävlingen är över.


Bilden visar hur många bokstäver per fråga som krävs samt vilka bokstäver (de röd markerade!) som kommer att bilda lösenordet i slutet! Hint: lösenordet är en bokserie jag har recenserat här på bloggen!

Frågorna:
1. Känt lejon från känd barnklassiker. 
2. Vad heter den kvinnliga huvudkaraktären i "Borta med Vinden"?
3. Elizabeth Bennet och Bridget Jones blir båda kära i män med detta namn.
4. Varje bok har ett unikt nummer som benämns med en förkortning på 4 bokstäver. Vilka är dessa bokstäver?
5. Vad heter det brittiska förlaget som du känner igen på loggan som föreställer en pingvin?
6. Första delen i Tolkiens trilogi hette "Sagan om Ringen" i den ursprungliga översättningen, vad heter den nu?
7. Älvkungen Oberons gycklande tjänare i William Shakespeare "En Midsommarnattsdröm".
8. Han sägs vara boktryckarkonstens fader. (obs! har upptäckt ett litet misstag här! det första ordet har 8 bokstäver, inte 6! beklagar verkligen för det! som tur är, är det fortfarande den 5:e bokstaven som gäller till lösenordet!)
 9. Sherlock Holmes skapare.
10. Kråkans kompis som mot alla odds lär sig cykla, gunga och bygga koja. 


NI HAR FRAM TILL KL 23.59.59 DEN 30/05/14 PÅ ER ATT SVARA. LYCKA TILL!

14 kommentarer:

  1. Vilken rolig liten kluring att göra så här på morgonen! Skitkul tävling :D

    Det lösenord jag fått fram är "Sayonara Septemer". Dock är jag osäker. Bland de bokstäverna som jag fått ut så är det ett S för mycket och ett A för lite för att Sayonara September ska passa perfekt. Men det kanske bara är jag som snurrat till det i alla bokstäver. Sayonara September är fortfarande mitt svar, trots allt är det det som passar in bäst i alla fall ^^

    SvaraRadera
  2. På fråga 8, är det då den nästsista eller 5:e bokstaven som gäller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den 5:e bokstaven som gäller!

      Radera
  3. Ojoj, idag fick jag leta lite :) Mitt svar för dagen: Sayonara September

    Mailadress: emmakjohnsson@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Fick inte helt rätt på bokstäverna men jag chansar på att det är: Sayonara September

    SvaraRadera
  5. Vilken rolig deltävling! :)
    Mitt svar är: Sayonara September av Åsa Ekström.
    /Laura

    SvaraRadera
  6. Så lösenordet är alltså namnet på en serie? Inte en titel på en bok i en serie?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säg det inte till någon, men det kan vara både och! ;)

      Radera
  7. Jag gissar på Sayonara September :)

    SvaraRadera
  8. Sayonara September svarar jag.

    SvaraRadera
  9. Svaret är: Sayonara September

    Mari Gadell
    m_gadell@hotmail.com

    SvaraRadera