tisdag 4 mars 2014

Sommarregler

Sommarregler av Shaun Tan (eng. Rules of Summer)
Sidantal: 52
Utgiven: 2013
Språk: Svenska


Handling:
Sommarregler öppnar en fantastisk och drömlik värld där två pojkar utforskar de häpnadsväckande platser och varelser som finns runt omkring dem. Den berör hur svårt och komplicerat det kan vara att växa upp och om alla de faror som lurar på vägen.

Bedömning & Tankar:
När jag läste Sommarregler så dök frasen "en bild säger mer än tusen ord" upp i mitt huvud flera gånger, bokstavligt talat varje gång jag vände blad faktiskt. 

Sommarregler är en berättelse med flera berättelser i sig, en bok där varje bild avbilder en händelse och lämnar resten åt fantasin. På det viset blev det en väldigt intressant och unik läsupplevelse som jag verkligen uppskattade.

Som med Tans andra böcker jag har läst, så är det bilderna jag verkligen faller för! De innehåller så mycket liv och färg, något som jag är väldigt svag för när det kommer till illustrationer. 

Hittills så har Sommarregler varit min absoluta favorit av Tans böcker, det är den som har berört mig mest och som jag vet att jag kommer att läsa om många gånger i framtiden.


Det bästa med boken: Tans underbara bilder! <3
Vad jag blev besviken på: Att den var så kort.

Andra böcker jag har läst av Shaun Tan:

*Tack till Kabusa Böcker för recensionsexemplaret!

4 kommentarer:

  1. Men... varför har du inte läst Tales From Outer Suburbia?! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska läsa den!! Har bara inte haft tiden ännu. =P

      Radera
  2. Det är många som har hyllat den här nu så jag blir onekligen lite sugen på att se vad allt egentligen handlar om! ;)

    SvaraRadera