måndag 3 mars 2014

De Utstötta

De Utstötta av John Flangan (eng. The Outcasts)
Serie: Brodersband #1
Sidantal: 430
Utgiven: 2013
Språk: Svenska


Handling:
I Skandia drömmer många pojkar om att bli krigare och det kan man bara bli på ett sätt. Som tonåringar delas pojkarna upp i lag, så kallade broderband. Sedan börjar tävlingen. Pojkarna måste genomlida tre hårda månader för att lära sig stridstaktik, att segla vargskepp och att hantera vapen. Broderbanden tävlar mot varandra och bara ett lag kan vinna.

Hal Mikkelson utses motvilligt till ledare för ett av banden - Hägrarna. Precis som han själv är lagmedlemmarna i Hägrarna de utstötta och bortvalda. I de andra lagen ingår stadens allra starkaste pojkar och vissa av dem tar träningen på blodigt allvar. Trots det antar Hal utmaningen. Hägrarna verkar vara det svagaste lagret, men med uppfinningsrikedom och mod kanske de kan överraska sina motståndare. 

Bedömning & Tankar:
John Flanagan har länge varit en av mina favoritförfattare när det kommer till fantasy, ända sedan jag läste Gorlans Ruiner. Men nu börjar jag undra om jag kanske har vuxit ifrån hans böcker lite?

De Utstötta utspelar sig i samma universum som Flanagans tidigare serie, Spejarens Lärling, fast med fokus på Skandia och dess befolkning. Det blev ett spännande miljöbyte och jag gillade verkligen Flanagans skildring av ett land som påminner så mycket om vikingatidens Norden.

Jag älskade verkligen bokens karaktärer! Hal som är handlingens huvudkaraktär påminner mig väldigt mycket om Hiccup från How to train your dragon, med alla hans uppfinningar och idéer. Man får även återse många bekanta ansikten från Spejarens Lärling, något som alltid är roligt.

Om det var något som förstörde min läsning av boken så var det den allvetande rösten. Jag har aldrig tidigare förstått hur andra kan tycka hur en allvetande berättarröst kan vara irriterande, men nu så förstår jag vad dem menar. Det blev ingen större spänning när jag läste om alla utmaningar som Hal och hans vänner ställdes inför - mest på grund av att rösten gav en svaret på en gång! Jag tror faktiskt att boken skulle ha blivit så mycket bättre om man fick läsa den helt från Hals PoV.

Sammanfattningsvis så var De Utstötta lite av en besvikelse för mig, men den har ändå massor av potential och om jag lär mig att leva med berättarrösten så kommer jag säkert älska nästa bok!


Det bästa med boken: Karaktärerna och miljön.
Vad jag blev besviken på: Berättarrösten.

Andra delar i serien:
1. De Utstötta (eng. The Outcasts)
2. The Invaders
3. The Hunters
4. Slaves of Socorro

*Tack till B Wahlströms för recensionsexemplaret!

2 kommentarer:

  1. Fin bild! Jag gav De utstötta till min bror, men nu kanske jag läser den själv också. :)

    SvaraRadera