tisdag 5 november 2013

Nemesis - Josephine Angelini

Nemesis (Starcrossed #3) av Josephine Angelini
eng. Goddess (Starcrossed #3)
Goodreads

Genre: paranormal romance, fantasy, YA
Sidantal: 433
År: 2013

Handling
Den sista striden närmar sig. Världens öde vilar i Helenas händer.

När människor och gudar drabbar samman i en strid om kärlek, lojalitet och överlevnad står hela världens öde på spel. Här är Josephine Angelinis gastkramande avslutning på den bästsäljande trilogin "Starcrossed". Helenas misstag har befriat gudarna från deras fångenskap på Olympen och nu måste hon hitta ett sätt att stoppa dem innan ett förödande krig bryter ut. Men gudarna är rasande och deras blodtörst har redan lämnat ett spår av döda kroppar efter sig.
Om Helena ska lyckas utmana det som står skrivet i stjärnorna måste hon till slut träda in i rollen som gudinna. Men vem går det att lita på inför den sista striden? Oraklets avslöjande att den mytomspunna Tyrannen - förgöraren som är mäktigare än alla andra gudar tillsammans - lurar bland dem orsakar en splittring hos Helena och hennes vänner. Samtidigt är Helena fortfarande osäker på om hon älskar Lucas eller Orion, och när det oundvikliga kriget närmar sig tvingas hon att fatta ett fruktansvärt beslut.

Bedömning & Tankar
Eftersom jag tyckte att både Helena och Hades bara var sådär när det gäller handlingen, så hade jag inga större förhoppningar på den sista och avslutande delen i trilogin. Men till min förvånad blev jag glatt överraskad av Nemesis, för den var långt bättre än vad jag trodde.

Det som gjorde den här boken bättre i mina ögon än sina föregångare var den riktigt spännande handlingen. Karaktärerna ställdes mot varandra som spelpjäser, och Angelini överraskade en verkligen med de många tvisterna i handlingen. Hade aldrig kunnat ha förutsett att slutet skulle bli så fantastiskt!

Jag beundrar hur Angelini har lyckats utveckla alla karaktärer ända från första boken. Som exempel har vi Helena som har gått från att vara den där tjejen som hela tiden försökte gömma sig, till att våga stå upp för sig själv och de hon älskar. Och det bästa med utveckling är att man har sett den!

Starcrossed-trilogin måste vara en av mina favoritserier när det gäller omtolkningar på grekisk mytologi! Hon lyckas bara göra historien så spännande intressanta tvister, fantastiska karaktärer och en härlig handlingen - ser verkligen fram emot att få läsa mer av henne!

Favoritkaraktär: Helena
Bästa del/scen: Spoiler [När Helena och Lucas är i hennes drömvärld]


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar