torsdag 7 november 2013

Hungerspelen - Suzanne Collins

Hungerspelen (Hungerspelen #1) av Suzanne Collins
eng. The Hunger Games (The Hunger Games #1)
Goodreads

Genre: dystopi, science fiction, YA
Sidantal: 304
År: 2008

Handling
Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen...

Bedömning & Tankar
Hungerspelen måste vara en av de mest lästa och älskade böckerna i hela bloggvärlden, så gissa då vilken reaktion jag fick från många då jag skriv att jag inte ens hade läst den! (hehe!) Det dröjde dock några månader efter det innan jag faktiskt plockade upp boken, och det enda jag kan tänka på efteråt var varför jag inte hade läst den tidigare!

Hungerspelen hade allt den utlovade och mer. Från början trodde jag att den skulle vara som vilken dystopi som helst (speciellt med tanke på hur många serier som beskrivs som "den nya Hungerspelen") men jag blev överraskad redan från första sidan. Det pågår så mycket under handlingen att bara läsa om allt drama som pågår skulle ha varit tillräckligt för att fylla en annan bok, men jag är glad över att Collins hade med allt - för annars så skulle säkert läsningen inte ha blivit så bra som den var. 

Det jag gillade bäst med hela boken var faktiskt Katniss. Jag kan inte låta bli att beundra hennes karaktär! Hon är hel enkelt bara för fantastiskt, och jag blev helt mållös några gånger under handlingen för de val hon gjorde. Speciellt i början då hon spoiler! [tar sin syster Prims plats i Hungerspelen] kanske ingen direkt spoiler, men vill inte förstöra för folket som inte har läst boken. =) 

Collins gjorde mig mållös med Hungerspelen så jag kan knappats vänta på att få läsa Fatta Eld och Revolt!!

Favoritkaraktär: Katniss
Bästa del/scen: själva Hungerspelsdelen



Andra delar i serien:
1. Hungerspelen
2. Fatta Eld
3. Revolt

3 kommentarer:

  1. Hungerspelen är fantastiskt bra. Jag gillade även Fatta eld. Men den boken är det blandade meningar om. Vissa gillar den inte alls!

    SvaraRadera
  2. Jag läste hungergames först i sommras så jag var väldigt efter jag med, och för fem minuter sedan läste jag ut catching fire och herregud vilka bra böcker!!

    SvaraRadera