torsdag 24 oktober 2013

Terrier - Tamora Pierce

Terrier (Beka Cooper #1) av Tamora Pierce
Goodreads

Genre: high fantasy, äventyr, YA
Sidantal: 581
År: 2006

Handling
In 246 H.E., the Provost's Dogs guard Tortall's capital city. Beka Cooper is one of their newest trainees - a Puppy wet behind the ears but eager to learn. But Beka will have to learn faster than she bargained for because she's assigned to the Lower City, Corus's toughest district. It's filled with pickpockets who are fast as lightening, rouges who will knock your teeth out with a smile, and murderers with hidden plans. In the constant battle for the Lower City's streets, Beka will have to use her smarts and her own eerie brand of magic if she hopes to survive.

This is the beginning of Beka's story, her legend, and her legacy....


Bedömning & Tankar
Jag har tidigare läst Pierce Lejoninnans Sång och De Odödliga, och eftersom jag älskade dem när jag var mindre så trodde jag att jag skulle ha samma känslor för Terrier. Dock så skiljer sig böckerna väldigt mycket åt, och även om jag inte blev störtkär i boken så gillade jag den ändå.

Det första som förvånade mig vara att boken var skriven i loggboksform, eller som en vanlig dagbok - är inte så säker på terminologin. Och det var rätt så kul att läsa det faktiskt, för jag har aldrig gjort det förut. Och trots formen så följer man berättelsen riktigt bra och det var intressant att följa Bekas dagar som både går upp och ner. =)

Och sedan till de mindre bra sakerna. Även om jag gillade skrivsättet så var handlingen riktigt långdragen, det var upprepande händelser som jag känner att man kunde ha tagit bort samt så kändes slutet lite för uppenbart. Och på grund av allt detta så blev mitt helhetsintryck av Terrier inte så bra direkt. Men jag gillade boken ändå tillräckligt mycket för att fortsätta läsa serien, eftersom jag är nyfiken på hur det kommer att gå för Beka och de andra. 

Jag rekommenderar Terrier till andra som har gillat Pierce tidigare böckerna, men även andra som letar efter något riktigt high fantasy äventyr!

Favoritkaraktär: Beka
Bästa del/scen: början


Citat
“Pride is something only folk with money can afford.”

Andra delar i serien:
1. Terrier
2. Bloodhound
3. Mastiff

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar