torsdag 12 september 2013

Some Quiet Place - Kelsey Sutton

Some Quiet Place (Some Quiet Place #1) av Kelsey Sutton
Goodreads

Genre: fantasy, paranormal, YA
Sidantal: 331
År: 2013

Handling
Elizabeth Caldwell doesn’t feel emotions . . . she sees them. Longing, Shame, and Courage materialize around her classmates. Fury and Resentment appear in her dysfunctional home. They’ve all given up on Elizabeth because she doesn’t succumb to their touch. All, that is, save one—Fear. He’s intrigued by her, as desperate to understand the accident that changed Elizabeth’s life as she is herself.

Elizabeth and Fear both sense that the key to her past is hidden in the dream paintings she hides in the family barn. But a shadowy menace has begun to stalk her, and try as she might, Elizabeth can barely avoid the brutality of her life long enough to uncover the truth about herself. When it matters most, will she be able to rely on Fear to save her?

Bedömning & Tankar
Det som fångade mitt intresse för Some Quiet Place var faktiskt beskrivningen av handlingen (och inte det fina omslaget ^^). Jag har aldrig tidigare läst en bok där känslor är karaktärer, och efter att ha läst ut boken nu så kan jag ärligt säga att det var det bästa med boken. I övrigt så varierar mitt tycke för berättelsen och karaktärerna ganska mycket - vissa saker bara älskade jag medan andra kunde vara dödstråkiga.

Det som gjorde att jag hade svårt för boken i början, var att jag inte ryktes med i handlingen. Men nu i efterhand tänker jag att författaren kanske gjorde så med flit, eftersom Elizabeth inte känner eller rycks med i något heller. Det var typ som om Sutton ville att man skulle spegla Elizabeths synsätt innan handlingen utvecklades mer.
Dock så tyckte jag att det var några extrema situationer som Elizabeth hamnade i. Var alldeles mållös över att det faktiskt finns sådana personer som beter sig på det sättet!

Som jag nämnde i första stycket så älskade jag konceptet med att alla känslor som finns faktiskt är riktiga personer, eller snarare så att de finns men lever i en parallell värld där människor inte kan se dem. Det var så annorlunda och jag älskade när man fick läsa om hur olika känslor dyker upp så fort någon människa känner något - i vissa situationer kunde det till och med vara ganska kul! ^^

En väldigt annorlunda bok som kräver lite tålamod i början, men som verkligen är värd tiden man lägger ner på att läsa den. Rekommenderas varmt!

Favoritkaraktär: Fear
Bästa del/scen: de sista 100 sidorna



Citat
There are different kind of hiding.
I hide, I protect, I pretend.
I give no promises or look to tomorrow.
There is only this, only me.
A shadow and a whisper.
I hide, I protect, I pretend.
Everyone else.
No one else.
Impossibility and useless efforts.
Reason?
I don't know.
I just know this.
- Elizabeth

Andra delar i serien:
1. Some Quiet Place
2. Where Silence Gathers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar