söndag 1 september 2013

Serierecension: Hur du tränar din drake? bok 1-3

Tänkte köra på en serierecension på de tre första böckerna i serien How to train your dragon 'swedish edition'. Samt en liten jämförelse med filmatiseringen. Böckerna heter (i läsordning) Hur du tränar din drake, Hur du blir pirat samt Hur du pratar med drakar.



När filmen How to train your dragon kom ut 2010 så blev den snabbt en av mina absoluta favoritfilmer. Att se Hiccup och Toothless vänskap växa fram var något av det finaste jag har sett! Så när jag läste att filmen var baserad på en bok, var det ju självklart att jag bara måste läsa den!! Det blev nästan ett beroende att se vad jag tyckte om boken i jämförelse med filmen. Och nu när jag har läst de tre första böckerna kan jag ärligt säga att jag föredrar filmen, men att jag även uppskattar böckerna på sitt sätt.


Trots att Hicke/Hiccup känns mer äldre och mognare i filmen än i boken, så upplever han fortfarande den där känslan av att han vill bil accepterad. Han vill bevisa att han kan vara som alla de andra vikingarna i sin stam - stark, modig och vikinga-aktig (eller som i böckerna; korkad, stridslystern och högljudd).  Han lyckas dock inte så bra med det, eftersom han är så liten och klen. Men på sitt eget sätt så lyckas Hicke/Hiccup skaffa sin egen plats i stammen.

När det gäller drakarna så skiljer sig böckerna och filmen totalt, iaf till en viss del. För medans alla vikingar i boken redan har drakar (eller håller på att träna upp sina) så är drakarna i filmen vikingarnas fiender till en början. Men som alla vet som har sett filmen vet så förändras det med Hiccup och Toothless vänskap.

I böckerna är det meningen att Hicke och de andra i hans ålder ska fånga och träna sina egna drakar, vilket så klart går med varierande framgång. Jag tycker dock att det är ganska kul att Tandlöse hela tiden motsätter sig Hickes kommandon och gör precis som han själv vill. Han är en sådan olydig drake! ^^



Alla böckerna är ganska lika varandra, men de är ändå väldigt härliga att läsa. Det finns dessutom massor av illustrationer i dem som mest påminner om barns teckningar, vilket egentligen bara ökar charmen.

Genom alla tre böckerna så finns en härligt barnslig känsla som gör att man inte får nog av Hicke och Tandlöse! Ser verkligen fram emot resten av böckerna! ^^

BETYG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar