tisdag 10 september 2013

Serierecension: Amulett - Kazu Kibuishi

Amulett är en serie som jag plockade upp på biblioteket utan att veta vad den handlade om. Men jag gissade iallafall att det hade något med fantasy att göra utifrån omslagen, och efter att ha läst böckerna så kan jag konstatera att jag hade rätt! Inte så överraskande kanske, men det är kul när man gissar korrekt! ^^



Själva böckerna handlar om hur flickan Emily som tillsammans med sin familj flyttar till ett gammalt hus som tillhörde en bortgången släkting. Men huset döljer en hemlighet och snart dras Emily in i en värld full av monster, underliga varelser och maskiner. Det blir inte lättare när hon dessutom blir utvald till Stenväktaren...

Emily är helt okej för att vara en huvudkaraktär. Jag var först ganska tveksam till om hon passade som det efter att ha läst första boken, men det förändrades drastiskt i andra och tredje boken! Det märks verkligen hur mycket hon har växt upp på så kort tid, och jag gillade den utvecklingen hon genomgår efter allt som har hänt.

Det som jag verkligen älskade med alla böckerna var de fina illustrationerna! Man märker hur stor tid Kibuishi har lagt ner på dem genom alla färgrika detaljer och de fina vyerna. Bara dem gör böckerna läsvärda! (Kan också nämna som en liten sidnot att det är Kazu Kibuishi som har gjort omslagen till den nya Harry Potter-boxen! Superfina!)


Med massor av underbara bilder och en underhållande handlingen så är Amulett en serie som passar alla, speciellt de som gillar seriealbum för en lite yngre publik. Rekommenderas varmt!

2 kommentarer:

  1. Älskar Kibuishis bilder från Flight-antologin, ska se om jag kan hitta Amulett nånstans och läsa för han är ju grym - tack för tipset! :)

    SvaraRadera