fredag 27 september 2013

Hallowed - Cynthia Hand

Hallowed (Unearthly #2) av Cynthia Hand
Goodreads

Genre: paranormal romance, fantasy, YA
Sidantal: 403
År: 2012

(Obs! Varning för spoilers för er som inte har läst första boken!)


Handling

For months Clara Gardner trained to face the fire from her visions, but she wasn't prepared for the choice she had to make that day. And in the aftermath, she discovered that nothing about being part angel is as straightforward as she thought.

Now, torn between her love for Tucker and her complicated feelings about the roles she and Christian seem destined to play in a world that is both dangerous and beautiful, Clara struggles with a shocking revelation: Someone she loves will die in a matter of months. With her future uncertain, the only thing Clara knows for sure is that the fire was just the beginning.

Bedömning & Tankar
Unearthly måste vid det här laget vara en av de bästa paranormal romance serier jag någonsin har läst! Hand gör ett otroligt bra arbete när det gäller att berätta en gripande och sorglig historia, vilket är vad Hallowed är. 


Ofta så kan jag tycka att andra boken i en serie är något av en utmaning att läsa. Eftersom man då har kommit förbi allt det nya och spännande som hände i första boken, man vill istället lära känna karaktärerna man älskar men samtidigt läsa en spännande bok. I Hallowed så händer det så mycket på en gång att jag inte ens funderade på om den var dålig på något vis, för jag älskade den redan från första sidan!

En av de bästa sakerna med den här serien är takten på böckerna. Det känns inte som om handlingen går för snabbt eller för långsamt, utan den är verkligen helt perfekt! Man får lära känna många karaktärer på ett djupare plan och handlingen växer hela tiden framför ens ögon tills man bara darrar av spänning. 

Karaktärsmässigt sätt så är Clara och Tucker mina favoriter. De är helt klart ett av mina favoritpar när det gäller paranormal romance böcker! Det som de har mellan sig känns så äkta och man känner verkligen med dem när de ställs inför en massa utmaningar. Go Team Tucker! ^^

Jag gillade att man får reda på så mycket om änglarna i den här boken, speciellt med tanke på hela 'purpose'-biten. Jag fick dessutom svar på många frågor jag hade efter första boken, och nu kan jag bara undra hur den tredje boken kommer att bli efter det här slutet! 

Hallowed måste vara en av de sorgligaste böcker jag har någonsin har läst! Det kändes som om mitt hjärtat skulle brista flera gånger under läsningen, och jag bara grät floder ju närmare slutet kom - helt klart en bok att minnas! Så jag kan verkligen rekommendera hela serien!

Favoritkaraktär: Clara
Bästa del/scen: spoiler! [begravningen]



Citat
“Our purpose on this earth is not one single event, an accomplishment we can check off a list. There is no test. No passing or failing. There's only us, each moment shaping who we are, into what we will become.” 

“Tucker strokes my hair. There's something so tender about the gesture. It might as well have been him whispering I love you.” 

Andra delar i serien:

1. Unearthly
2. Hallowed
2.5. Radiant
3. Boundless

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar