söndag 22 september 2013

Across the Universe - Beth Revis

Across the Universe (Across the Universe #1) av Beth Revis
Goodreads

Genre: science fiction, mysterium, YA
Sidantal: 416
År: 2011

Handling
Seventeen-year-old Amy joins her parents as frozen cargo aboard the vast spaceship Godspeed and expects to awaken on a new planet, three hundred years in the future. Never could she have known that her frozen slumber would come to an end fifty years too soon and that she would be thrust into the brave new world of a spaceship that lives by its own rules.

Amy quickly realizes that her awakening was no mere computer malfunction. Someone - one of the few thousand inhabitants of the spaceship - tried to kill her. And if Amy doesn't do something soon, her parents will be next.

Now, Amy must race to unlock Godspeed's hidden secrets. But out of her list of murder suspects, there's only one who matters: Elder, the future leader of the ship and the love she could never have seen coming.

Bedömning & Tankar
Across the Universe är en sådan där hypad bok som är populär på både svenska och engelska bloggar. Och det var dels på grund av det som jag köpte den, eftersom jag ofta är nyfiken på vad som är så speciellt med hypade böcker och sedan dels på grund av att jag själv trodde att den skulle vara bra! ^^

Under dagen då jag läste boken kunde jag knappt släppa sidorna med blicken! Stämningen var så otroligt obehaglig och spännande på samma gång att det närmast var ett beroende att få reda på hur allt skulle sluta! Och slutet blev verkligen ett riktigt antiklimax!

Revis är en riktig talangfull författare. Inte bara det att hon lyckas göra realistiska karaktärer, hennes språk är väldigt flytande och även lite poetiskt, men det som slog mig med häpnad var hennes uppbyggnad av samhället på Godspeed. Det påminner mig lite om ett dystopi-samhälle, fast inte hel och hållet.
Revis har gjort paralleller mellan Godspeed's samhällsstruktur med sådant som redan har hänt genom människans historia. Även om jag inte kommer ihåg precis vilka händelser det var, så kommer jag ihåg att de gjorde ett stort intryck på mig.

Att växlande få läsa mellan Amy och Elders PoV passade bokens takt ganska bra, eftersom det var mycket att hålla koll på samtidigt som det hände en massa saker. Det gav också en bra balans mellan kunskapen som Elder ger en samtidigt som man läser om hur Amy försöker anpassa sig och ta reda på hur mycket hon kan om skeppet och dess invånare.

Det enda problemet jag egentligen hade var i slutet när SPOILER! [det framgick att det var Elder som hade väckt Amy. Fattade direkt aldrig hur han hade gjort det... Var det i början då han var i sitt rum och öppnade fönstret för att se på stjärnorna? Och hur kom det sig att det bara var Amy som vaknade i så fall? Eller var det Orion som var orsaken? Blir så förvirrad! Om det är någon som har svaret, snälla kommentera!] Det störde mig lite redan från början av boken och som jag skrev i spoilerfältet blev det något av ett buzzkill.

Across the Universe är verkligen en läsupplevelse som jag tycker många borde ge en chans! Inte bara för att läsa en bok, utan också för att kunna uppleva desperationen och hjärtattackerna som boken faktiskt ger!

Favoritkaraktär: Amy
Bästa del/scen: spoiler! [När Amy vakande från sin 'sömn']


Citat
“I never thought about how important the sky was until I didn't have one.” 

“Dreams are like that: they go in and out of memories and scenes, but they're never real. They're never real, and I hate them because they aren't.” 

“Power isn’t control at all — power is strength, and giving that strength to others. A leader isn’t someone who forces others to make him stronger; a leader is someone willing to give his strength to others that they may have the strength to stand on their own.” 

Andra delar i serien:
0.5. As They Slip Away
1. Across the Universe
2. A Million Suns
3. Shades of Earth

4 kommentarer:

  1. Jag har läst om den här boken på flera bloggar och den verkar riktigt spännande. Nån gång ska jag läsa den, men det är så mycket annat som jag också vill läsa.....

    Gillar den nya designen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer att hitta en tid då du kan läsa AtU, helt klart ett måsteläsa! :P

      Vet inte om du menar designen på bloggen eller det nya bokomslaget; men ifall du menar bloggen: TACK! och om du menar boken: ja, visst är den! xD

      Radera
  2. Ah, Across the universe, världens bästa serie efter Harry Potter <3 Böckerna blir bara bättre och bättre och folk har nog tröttnat på mig för att jag pratar om de HELA tiden men ah, så himla bra!

    Har föresten taggat dig i The elements book cover tag på min blogg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det blir så ibland med serier man gillar. :P Har ett liknande problem med Angelfall av Susan Ee! C:

      Tack så mycket! Ska göra den så fort jag har tid att spela in en video! :D

      Radera