tisdag 20 augusti 2013

Cecilia's bokiga bekännelser

Jag har länge velat hitta på en egen enkät (eller tag, eller vad man nu vill kalla den) något som skiljer sig från de vanliga svara-på-frågor-enkäterna. Och det var då jag kom på "bokiga bekännelser", en tag där man själv bestämmer innehållet men som ändå har en viss innebörd.

Det fungerar så här:

Själva meningen med "bokiga bekännelser" är att varje person som gör den ska tänka efter vad som har hänt i sitt liv och sedan berättade om de 7 största sakerna som är relaterade till böcker och läsning. Det kan vara allt mellan himmel och jord, man sätter gränserna själv för vad man vill dela med sig av - glöm bara inte att namnge inlägget som "'ditt namn' bokiga bekännerlse". När man väl har "bekänt" så ska man tagga vidare 5 stycken andra bloggare, och sedan meddela dessa personer att de har blivit utvalda! Svårare än så är det inte. 


1. EN GÅNG I TIDEN VAR JAG FÖR ATT LÄSA BÖCKER
Låter konstigt va? Med tanke på att jag driver en bokblogg och läser som en galning. Men det är sant faktiskt. Fram till fjärde klass i mellanstadiet kunde jag knappt läsa en vanlig kapitelbok, mest på grund av rädsla att jag inte skulle klara av det. Det är nämligen så att jag har dyslexi (läs- och skrivsvårighet) och det märkte mig väldigt mycket när jag var yngre,  men när jag bytte skola så var det som om jag gick igenom ett genombrott! Min nya skola hade en helt annan struktur än min gamla, och de uppmuntrade verkligen eleverna att läsa mycket. Man kunde i stort sett bara sitta där och läsa hela dagarna med avbrott av engelska lektionerna. ^^
Men gissa om jag är glad över att jag faktiskt gick där, för annars vet jag inte hur mitt liv skulle ha sett ut idag!


2. MINA BOKHYLLOR MATCHAR MIG I HÖGD
Som alla korta personer säkert vet så är höga bokhyllor en plåga, speciellt vet jag det med mina 162,5 centimeter. Så därför valde jag medvetet mina fina Laiva bokhyllor från Ikea som bara är 165 cm höga. De är verkligen helt perfekta! Både vad gäller höjden, utseendet och plånboken. ^^

3. JAG BÖRJADE LÄSA ENGELSKA BÖCKER FÖRST UNDER GYMNASTIET
Som nämnt i första punkten var jag väldigt sen med att läsa böcker, föreställ er då mina svårigheter med att läsa på engelska när jag kämpade som bara den med svenskan! Det dröjde ända till första året i gymnasiet innan jag började läsa engelska böcker mer flitigt, och den största anledningen till varför jag gjorde det var för att jag hittade väldigt många bra böcker just då.


4. JAG VAR MED I EN BOKKLUBB ENDAST FÖR GREJERNAS SKULL!
Låter kanske ganska dumt, men som yngre tonåring så var det vad jag såg fram emot varje månad - böckerna var liksom bara en bonus på den tiden. Om jag däremot skulle ha prenumererat på någon bokklubb idag, så skulle det främst vara för böckernas skull! ^^


5. DEN LÄNGSTA BOKSERIEN JAG HAR LÄST VAR PÅ 47 BÖCKER!
Det finns inte många serier som är på över 40 böcker, men jag kan ändå stolt säga att jag har läst ut en hel serie som var på 47 böcker, nämligen Sagan om Isfolket av Margit Sandemo.
Och det blir ännu mer imponerande när man får reda på att det bara är början på en serie-trilogi! De andra serierna heter Häxmästaren och Legenden om Ljusets Rike - vilka jag också har läst. Dock är de korta i jämförelse med Isfolket, bara 15 respektive 20 böcker. Men väldigt bra iallafall! :-D

6. GILLAR ATT LYSSNA PÅ MUSIK NÄR JAG LÄSER
Trots att det är skönt att läsa i tystnad ibland, så föredrar jag att läsa när det är ljud och rörelse omkring mig. Av någon anledning så slappnar jag av mer då och kan faktiskt läsa fortare, eller det är iallafall så det känns. Har t ex inga problem med att läsa på bussen eller bussen, i en bil eller bara mitt ute i naturen medans världen bara går förbi. Flera personer kan säkert känna igen sig i detta.

7. ÖNSKAR VIDGA MINA HORISONTER NÄR DET GÄLLER BÖCKER OCH DESS VÄRLD
Under de senaste fem åren (på ett ungefär) så har min kärlek till böcker bara växt, men det var först när jag startade min blogg som jag förstod hur stor den faktiskt är! Innan så nöjde jag mig liksom bara med att läsa någon bok innan jag gick vidare till nästa, vilket inte är situationen idag. Nu för tiden följer jag författares bloggar, hypar över böcker jag har läst med andra lika hypade människor och faktiskt har något så fantastiska som flera favoritserier inom olika genrer. Men det finns fortfarande massor att upptäcka inom bokvärlden, och det är precis vad jag vill göra! Har inte kommit på hur än så länge, men jag kommer säkert på något snart! ^^

Och sedan kommer vi till de personer jag taggar vidare:
Maddie (Maddies Bokblogg) Bättre sent än aldrig va? xD
Petra (Petras Bokblogg)
Elen (Bokpotaten)
Lena (Lenacce)
Eve (Min bok och jag)

Hoppas att ni kommer gilla denna enkät! Hade riktigt kul när jag gjorde den iaf!

4 kommentarer:

  1. På tiden! Hade till och med hunnit glömma bort att du hade pratat om den här enkäten! Haha! <3

    SvaraRadera
  2. Haha, jag var också med i en bokklubb endast för sakernas skull när jag var yngre ;)

    SvaraRadera
  3. Åh, vilken rolig enkät! Och tack för taggen! :)

    SvaraRadera