söndag 7 juli 2013

Wish - Beth Bracken & Kay Fraser

Wish (Faerieground Trilogy #1) av Beth Bracken & Kay Fraser
Goodreads

Genre: fantasy, MG
Sidantal: 266
År: 2013

Tack till Netgallery för ARC:en!

Handling
Never wish in the woods.

With one wish made in Willow Forest, Soli and Lucy are pulled into Faerieground—and into the middle of an ancient battle. In the faerie kingdom, an evil queen searches for her daughter while the palace crumbles. To save her best friend, Soli must find her hidden strength. 

This is a story about friendship, growing up, and the power of wishes. This is a story about faeries and spells, queens and lost princesses, fireflies and four-leaf clovers. But mostly, this is a story about love.


Bedömning & Tankar
Från början visste jag i stort sett inte vad Wish handlade om. Jag hade läst beskrivningen men jag blev ändå förvånad över hur vacker själva boken var och hur en så enkel handling kan trollbinda mig till att läsa ut boken på bara några timmar.

Själva handlingen påminner mig lite om en gammal faerie legend från Storbritannien eller Irland. Det är väldigt mycket magi och mystik som vävs samman med Soli och Lucys vänskap i en modern värld. Man får inte reda på så mycket om själva faerie världen där handlingen utspelar sig som mest, men av de blickar man får vid några tillfällen så verkar den världen vara väldigt spännande att utforska.

Det absolut bästa med boken var dess fina illustrationer av Odessa Sawyer, de gav ett sådant liv till berättelsen som jag tror inte hade funnits om de inte hade varit med! För varje sida jag vände så ville jag (nästan) bara se nästa bild eftersom de är så fina.

Inget uttal om saken, Wish är en väldigt bra och fin bok men i slutet kändes den lite för barnslig för mig som läsare. Jag kan däremot tänka mig att yngre personer kan älska den!

Som sagt så var Wish en väldigt vacker läsning, men det kändes verkligen att den var skriven för en yngre publik. Rekommenderas ändå!

Favoritkaraktär: Soli
Bästa del/scen: slutet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar