måndag 10 juni 2013

Järnriddaren - Julie Kagawa

Järnriddaren (The Iron Fey #4) av Julie Kagawa
eng. The Iron Knight (The Iron Fey #4)
Goodreads

Genre: paranormal romance, fantasy, YA
Sidantal: 397
År: 2012

Tack till Harlequin för recensionsexemplaret! 

Handling
För den kalla alvprinsen Ash var kärlek enbart en svaghet som drabbade människor och dårar. Den han själv en gång älskat hade gått en hemsk död till mötes vilket utplånade de få varmare känslor han ändå haft. Det var i alla fall vad han trodde ... tills Meghan Chase, en halvt mänsklig alv, raserade hans murar. Han gav henne ett löfte om att vara hennes riddare, men när alla övernaturliga varelser höll på att förintas av Järnriket lösgjorde hon sig från deras band för att rädda hans liv. Meghan är nu Järndrottningen, härskare över en värld där inga Vinteralver kan överleva.

Tillsammans med sin ärkefiende och före detta vän Sommarhovets upptågsmakare, Puck och den irriterande katten Grimalkin, ger sig Ash iväg för att finna ett sätt att infria sitt löfte till Meghan.

För att kunna överleva i Järnriket måste han ha en själ, men de prövningar han behöver genomgå för att få den känns omöjliga. Och under resans gång får han veta något som förändrar allt.


Bedömning & Tankar
(Obs! Boken innehåller stora spoiler från seriens handlingen. Läs på egen risk!)

Då har till slut kommit till fjärde och sista boken i Iron Fey serien, Järnriddaren, även känd som Ash's bok.

I jämförelse med de tidigare böckerna som handlade om Meghan och hennes resa i felandet Aldrig, så har Järnriddaren en något mörkare stämning. Man kan känna alla de känslor Ash har inom sig, och eftersom de inte är de ljusaste så reflekterar boken Ash personlighet väldigt bra. Det är helt otroligt vilken karaktärsutveckling Ash har gått igenom från första boken, helt klart en av de bästa jag har läst!

Trots att det är som Puck som för evig kommer att ha min kärlek, så gillar jag Ash väldigt mycket. Han är den typen av person som värdesätter det han bryr sig om (även om det kanske inte kan verka så i vissa sammanhang.) Och med tanke på hans bakgrund kan Ash ibland gå till extrema längder för att se till att de personer nära honom är säkra och mår bra. För det mesta gäller detta Meghan, men även Ariella och Puck kan räkna med Ashs stöd när det behövs.

Att få läsa om resan Ash som gör i boken var verkligen något av sitt eget slag. Jag har aldrig tidigare läst något liknande! Den handlar inte bara om att Ash & Co måste resa till världens slut, han måste även genomgå en personlig resa där han konfronterar sitt förflutna, sin nutid och sin framtid. Det är sällan man får lära känna en karaktär på det djupet, och bara det gör boken i mina ögon till något verkligt unikt.

Om ni ännu inte har läst Järnriddaren (eller Iron Fey serien för den delen) ännu, så borde ni verkligen göra det! Inte minst bara för att få läsa om det underbara landet Aldrig och möta alla de underbara karaktärer Kagawa har skapat.

En liten extra tanke: Undrar när Kagawa kommer skriva Puck's bok? För hur ska man kunde överleva livet utan ett sådant mästerverk?

Favoritkaraktär: Ash (men jag vill säga Puck egentligen...)
Bästa del/scen: visionen

Citat
"Jag kommer att slå ihjäl dig en vacker dag," sa jag när vi skydnade efter Grimalkin tillbaka in i sumpmarkerna. Det var inget tomt hot.
Puck skrattde bara. "Visst. Du och alla andra, prinsen. Välkommen i klubben."

Och sedan ett till citat som jag inte kunde hitta i boken igen, så det får bli på engelska: 
“You realize you've been duped by a fish," I said, watching the catfish grin at me before slipping into the dark waters, lost from view. Puck shrugged.
"Hey, it was going to name one of its grandfish after me," he said, tossing the line into the water again. "That's one of my rules, you know. I refuse to eat anything that names its kid after me.” 

Andra delar i serien:
4. Järnriddaren (eng. The Iron Knight)

4 kommentarer:

  1. Jag är så glad att jag äntligen har börjat läsa den här serien! eftersom jag bara har läst den första boken så har jag mycket äventyr att se fram emot :)

    SvaraRadera
  2. jag har inte börjat läsa den här serien än, men kommer nog låna första delen nästa gång jag går till biblioteket. serien verkar bra :)
    Så fin den nya designen är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart en av mina favoritserier! Hoppas du gillar den också. :)
      Tack så mycket! c:

      Radera